Dispečer může mít při sledování k dispozici nejen údaj o poloze vozidla, ale také další doplňkové údaje, které udává přijímač GPS (azimut, rychlost) nebo jiná zařízení (snímače otevření dveří, teplotní čidla, poplašné tlačítko). Řidič může mít k dispozici datový terminál, který umožňuje oboustrannou datovou (textovou) ko-munikaci. U specializovaných úloh je možné dálkově ovládat některé činnosti ve vozidle.
Terminál může případně i zobrazovat krátké textové zprávy. Vozidlo může být také vybaveno poplašným tlačítkem, kterým může osádka vozu signalizovat nouzové situace (přepadení nebo havárii). Všechna zařízení (včetně antén) je možné ve vozidle umístit skrytě. Dále je možné vozidlo vybavit dálkově ovládanými spínači, které ovládají některá zařízení ve vozidle (zamčení trezoru, vypínání motoru apod.).
U jednodušších systémů s méně vozidly je možné celý systém nahradit jedním počítačem, který plní všechny funkce. U složitějších systémů je možné, aby komunikační server komunikoval s více komunikačními terminály (i různými), může být zařazen ještě databázový server a dispečerských pracovišť může být několik. Typickým představitelem takového systému je programový produkt nabízený firmou Foresta SG a.s. Dispečerský systém Echo se skládá ze dvou samostatně běžících programů: komunikačního serveru a prohlížecího klienta.
Každý komunikační server obsluhuje jedno sériové rozhraní s připojeným komunikačním terminálem; příchozí informace ukládá do databází na lokálním nebo vzdáleném disku. K těmto databázím přistupuje klientská dis-pečerská aplikace, která umožňuje nejen zobrazovat vybraná vozidla, ale také s nimi oboustranně komunikovat. Pro zobrazování pohybu vozidla slouží prohlížečka map Baset, jako mapový podklad se mohou použít jak vektorové, tak i rastrové mapy potřebné oblasti. Vozidla se zobrazují přednastavenými značkami, které se mění podle stavu, který vozidlo ohlásilo. Zvláštním způsobem je ošetřeno alarmové hlášení z vozidla.
Veškeré údaje přicházející z vozidla je možné archivovat a prohlížet je nejenom v reálném čase, ale také ze záznamu. Zvolená vozidla je možná sledovat ve zvláštních oknech tak, aby z nich nevyjížděla. Dispečer má kdykoliv možnost zjistit stav a polohu libovolného vozidla. Vozidla se hlásí buď v nastavených časových intervalech, nebo při aktivaci některého snímače ve vozidle. Program Echo je navržen tak, aby umožňoval připojení všech existujících komunikačních prostředků. Dbali jsme také na jednoduchost a snadnou pochopitelnost obsluhy.
Echo v současné době nabízíme ve verzi 1.1 (16 bitů) a 2.0 (32 bitů) v několika uživatelských úrovních. Pro-gram jsme schopni přizpůsobit podle speciálních přání zákazníka na míru. Nová 32 bitová verze má pohyblivé objekty uspořádány ve vrstvách - každá vrstva může mít připojenou data-bázi se svou vlastní strukturou. Toto řešení je výhodné zejména v případě, kdy dispečer řídí jistou skupinu vo-zidel, ale potřebuje mít informace i o dalších skupinách (např. hasiči, policie, sanitky). Zobrazená značka a její barva je závislá na některé položce databáze, kromě toho se u značky mohou zobrazovat dva texty, nastavitelné podle databáze.
Dále jsme zobrazované informace rozšířili o „nepohyblivé objekty". To jsou objekty, jejichž stav se mění, ale poloha zůstává neměnná. Jejich stav však má význam pro dispečerské rozhodnutí (zabezpečovaný objekt, volná lůžka ve zdravotnickém zařízení apod.). Tyto objekty jsou také uspořádány ve vrstvách a každá z těchto vrstev může mít připojenou databázi s potřebnou strukturou. Podkladové vektorové mapy mohou udržovat vazbu na svou externí databázi. V systému je možné ukazovat z mapy do těchto databází a naopak, vyhledávat v nich apod. Zlepšili jsme bezpečnost systému - přístupová práva jsou nyní trojúrovňová a skupinová - zvýšili jsme komfort ovládání.
Program Echo je nástroj, který může být použit jak pro sledování jediného vozidla, tak i pro sledování desítek vozidel několika dispečery. Nová verze tohoto programu je navržena tak, aby vyhovovala i pro použití při sledování provozu velkého množství vozidel.