SYSTÉM POKRAČOVACÍCH KURZŮ PRO KONCOVÉ UŽIVATELE GIS
Drahomíra Zedníčková
OkÚ Znojmo, referát výstavby a regionálního rozvoje
tel. 0624/218625
email: draha.zednickova@oku-zn.cz
Vybudování kvalitního geografického informačního systému znamená optimální propojení několika aspektů. Hardwarového a softwarového vybavení, geografických dat a samozřejmě personálního zabezpečení.
Na našem úřadě máme jednoho správce GISu, který je zodpovědný za softwarové vybavení. Zajišťuje a udržuje geografická data, jejich zdroje a aktualizace. Poskytuje a řídí přístupy uživatelů k datům a softwarům. Dále máme jednoho operátora, který provádí pořizování dat, údržbu, konverze a výstupy.
Gisovské pracoviště
Hardwarové vybavení:
3x PentiumSoftwarové vybavení
1x ARC/INFOData:
Data jsou využívána např. pro různé analýzy, statistická zpracování, nebo jen jako mapový podklad pro vytváření dalších datových vrstev. Nejvíce jsou používané vektorové katastrální mapy, které máme rozděleny do je
dnotlivých vrstev:Zatím vedeme většinu dat v topolovském formátu, ale máme i shapefily pro ARCVIEW a ARCINFO-vské coverage. Nevedeme žádné větší objemy dat současně v několika formátech, protože v případě potřeby nevidíme problém o konverzích.
Schéma rozložení koncových uživatelů na OkÚ Znojmo
Referát |
||||||
výst. A reg. Rozvoj |
doprava |
životní prostředí |
obrana a ochrana |
Pozemkový úřad |
IDC |
živnost. úřad |
11 |
3 |
14 |
2 |
9 |
1 |
2 |
Hardwarové vybavení:
Procesor |
HDD |
Operační paměť |
Monitor |
Operační systém |
|||||||||||
Pentium |
486 |
GB >2 |
GB<2 |
není |
RAM >16 |
RAM <16 |
21´ |
17´ |
15´ |
14´ |
WIN.NT |
WIN.95 |
WIN.3.11 |
není |
|
33 |
12 |
13 |
21 |
11 |
15 |
30 |
4 |
10 |
4 |
27 |
10 |
5 |
27 |
3 |
Softwarové vybavení:
4x ARCVIEW vz. 2.0
4x ARCVIEW vz. 3.1
1x Topol vz. 3.0
Další skupinou využívající GIS jsou stavební úřady, kterých máme na okrese jedenáct. Pro čtení dat zatím využívají dosovskou verzi prohlížečky – TOPOSKOP. Je jednoduchá na obsluhu a máme vyzkoušeno, že opravdu funguje téměř na každém počítači. Chybou je, že zastarává a často již nevyhovuje nárokům a požadavkům, takže uvažujeme o nějakém dalším programu. Na stavebních úřadech proběhla v roce 1997
první hromadné školení TOPOSKOPU. Jednalo se o 20-25 člennou skupinu, na jedenácti počítačích, kde byla problémem číslo jedna, různorodost hardwarového vybavení. To se projevovalo především při zobrazování většího objemu dat, nebo rastrů. Stávalo se tedy, že rychlejší museli delší dobu čekat a ti pomalejší neměli možnost si některé funkce vyzkoušet vícekrát. Druhým důvodem, který průběh školení zpomaloval bylo, že při tomto počtu lidí brzdí různá zkušenost a schopnost komunikace se systémem. Tento způsob školení nepřinášel žádoucí výsledný efekt. Rozhodli jsme se provádět školení stavebních úřadů individuálně. To se nám osvědčilo a zatím tak pokračujeme. Jestliže se vyskytne problém týkající se neznalosti softwaru, nebo dat, je mnohem lepší ho vyřešit a ověřit na konkrétním stavebním úřadě.Na okresním úřadě máme 4 roky síťovou prohlížečku TOPOL-VIEWER, a i tady si koncové uživatele zaškolujeme sami. Určitou výhodou pro nás je, že vycházíme z poznatků získaných v předešlých školeních a můžeme předcházet chybám a omylům.
Počet školených jsme omezili maximálně na 8 lidí, vždy na čtyřech počítačích připojených na síť. Je tak větší prostor na konkrétní dotazy a také školitel má lepší přehled o tom, co se komu děje na monitoru, takže se nestává, že by někdo nestíhal a naopak. Naskytl se nám tak prostor vyzkoušet a otestovat funkce programu. Nikdy předtím jsme nemohli posoudit, jak program reaguje na jednotlivých počítačích, jestliže se např. několik uživatelů pohybuje současně v jedné datové vrstvě, nebo doko
nce vybírá z jedné databáze.S přibývajícím počtem školících kurzů jsme postupně upustili od způsobu výuky všech dostupných aplikací, nebo funkcí využití systému. Spíše se věnujeme hlubšímu procvičení jen nejzákladnějších a nejpoužívanějších operací:
Tady bych zdůraznila potřebu jednoduchého a srozumitelného uživatelského prostředí. Co nejmenší počet příkazů, které musí uživatel vykonat od vstupu dat, až po konečný výstup. Například při výběru několika parcel, podle parcelního čísla a podlomení, z databázového souboru a jejich následnému zobrazení v mapovém podkladu předchází nadefinování i několikařádkového dotazu, což pro běžného uživatele může být přinejmenším velice komplikovaná záležitost.
Dobu školení jsme zkrátili z jednodenního na čtyřhodinové. Vzhledem k náročnosti a množstvím získaných informací se nám zdá tato doba optimální. Velmi efektní a praktické je to, že při školení každý pracuje s ostrými daty. U úplných začátečníků se snažíme ukázat některé z možností jejich využití. Každý zároveň získá základní informace o způsobu pořizování, ukládání, kontroly a zabezpečení používaných dat.
Na závěr bych se ještě chtěla vrátit k tomu, proč vlastně provádíme školení sami, když je možnost využití základního výcviku přímo od dodavatelů systému. Je na to jednoduchá odpověď. Tato školení jsou pro nás časově a finančně náročná. O co ztrácí naše školení na profesionalitě, to získává v možnosti operativního přizpůsobení současným podmínkám a potřebám.
Přehled o financování jednodenního firemního školení
2. polovina 1998 |
počet školených |
základní firemní školení : 1 523,- |
Referát výstavby a regionálního rozvoje |
2 |
3 046,- |
Referát dopravy |
2 |
3 046,- |
Referát životního prostředí |
10 |
15 230,- |
Pozemkový úřad |
9 |
13 707,- |
OkÚ celkem: |
23 |
35 029,- |
Ve výhledu zatím neuvažujeme o radikálnější změně zaběhlého systému školení. Tabulka, která ukazuje částku ušetřenou pro okresní úřad se sice zdá zanedbatelná, ale to jen proto, že jsme hledali nejoptimálnější cestu a jsme vlastně na počátku školícího procesu. Zatím zůstáváme pouze u prohlížečky, ale čekají nás mnohem složitější a finančně náročnější softwary, jako ARCVIEW atd.