Použití lineárního referenčního systému pro popis dopravních sítí

Petr Cenek,
Katedra dopraných sietí
Žilinská univerzita, Fakulta riadenia a informatiky
Veľký Diel
010 26 Žilina, Slovenská republika
tel: + 421 89 5651015, fax: + 421 89 5651015
e-mail:
petr@frdsa.utc.sk

The data on transportation networks can be used for analytical evaluations, optimisation tasks or visualisation of networks. Each of those purposes demand different model of a network. A general model of a network uses a linear referencing system, which allows to use a common description of nodes and edges of a network without regarding their geometrical or geographical characteristics. The whole model of a network then uses linear reference layer, geometrical layer and reference methods layer.

The paper shows basic problems of building such a data model and our own experience with the implementation of linear referencing system n for optimisation and simulation models in railway applications.

Správa údajů o dopravních sítích, vypracování analýz, řešení optimalizačních úloh na sítích a zobrazování sítí vyžaduje rozdílné vlastnosti modelů sítě. Pro sjednocení pohledu na modelovanou síť se proto používá lineární referenční systém, který dovoluje jednotný popis uzlů a úseků sítě bez ohledu na jejich geometrické anebo geografické charakteristiky. Celý model sítě potom obsahuje kromě tohoto referenčního popisu i vrstvu geometrickou a vrstvu přidružených atributů anebo metod.

Příspěvek ukazuje základní problémy budování a zkušenosti s vlastním použitím lineárního referenčního systému při budování optimalizačních a simulačních modelů dopravních systémů zejména pro aplikace v železniční dopravě.