Územní plánování a GIS

Italská 34, 120 00 Praha 2; Tel./Fax: 02-2225 2291;
E-mail: cagi@seznam.cz



 5 let CAGI
 Geoaplikace
 MIDAS
 NGII
 PAN
 ÚP a GIS


 

Pozvánka na 5. ročník semináře
"Územní plánování a GIS" 10.-12.6. 2002

 

Závěry "ÚP a GIS - Vranov 2001"

Následující závěry navazují na závěry roku 2000. Nejsou příliš učesané. Adresné jsou jen pro toho, kdo nejen vnímá, ale je i odhodlán k vlastní aktivitě. Sama četba, naslouchání a zamyšlení nestačí k postupu vpřed. Vranov je seskládán ze střípků, které samy o sobě neznamenají tolik, co spolu. Nepředstírá, že řeší vše, jde ale do jinde neobvyklé hloubky i šíře. Každý může přispět, každý si může vybrat. Vranov je místem setkávání těch, kterým je práce více než zdrojem obživy a kdo své ideje bez ohledu na nepříznivé poměry uskutečňují. Je školou praxe, ve které si  pozici učitele musí každý zasloužit.

Sešlost "ÚP a GIS ´01" na vranovském semináři opět prokázala odbornou erudici, nadprůměrné zaujetí, předvedla praktické výsledky na evropské úrovni a schopnost komunikovat napříč a nad zavedenými obory. Zástupci zdánlivě nesourodých profesí - pořizovatelé, projektanti a úředníci - v diskusích ukázali, že problémy v růyných koutech republiky vnímají podobně, že názorové proudy konvergují stejným směrem k obdobným cílům, že mají dosti jasné představy, jak posunout proces územního plánování kvalitativně výše, blíže informační společnosti. 

Nové tváře opět obohatily tradiční problematiku o nové souvislosti. Vranovský seminář se stává vážnou akcí v kalendáři perspektivně uvažujících urbanistů a plánovačů.  Vynikající úroveň a skladba "seminaristů" opět prokázaly, že nejúčinnější je plánovat ne detaily, ale prostor pro pohyb a setkávání myšlenek. Účastníci třetího dne sami písemně zformulovali priority, potíže a své návrhy. Jejich shrnutí uvádíme níže.  

Přítomnost a neautoritativní, racionální vystoupení Martina Tunky, ředitele odboru územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj ČR v Praze jako ústředního orgánu územního plánování, jeho výzva k participaci na procesu tvorby nových pravidel - stavebního zákona, vyhlášek etc., rozšířily dosavadní technologicko filozofické zaměření semináře o dimenzi úředně procedurální. Objevné bylo zjištění, že ministerstvo nemá jiné cíle, než vranovská komunita, jen intenzivněji řeší věci, které jsou v jeho výlučné kompetenci. MMR nebrání a nebude bránit prověřování nových přístupů, vítá inovativní  podněty a zkušenosti, budou-li předkládány kultivovaně. Úkolem ministerstva není řešit lokální problémy, nýbrž opečovávat koncepci územního rozvoje státu a vytvářet rozumná "pravidla hry". Aby si subjekty, jež spoluvytvářejí dílčí územně plánovací produkty a služby, nepřekážely, aby měly zajištěný přístup ke kvalitním geoinformacím, a aby byla zaručena kvalita jejich činnosti. Aktivní účast zástupců MMR na semináři lze shrnout dvěma slovy: otevřenost a vstřícnost.  

Česká asociace pro geoinformace operativně pomohla překonat organizační potíže uvnitř zanikajícího okresního úřadu. CAGI byla letos prvním spolupořadatelem semináře po 3 letech soběstačnosti referátu regionálního rozvoje OkÚ Znojmo. Je smutné, že pro příští rok 2002 není jisté, že na Okresní úřad ve Znojmě udrží vedoucí pracovníky, jejichž pochopení a nadhled umožnily uspořádat uplynulé čtyři ročníky semináře. "Kmenoví" organizátoři jsou odhodláni uskutečnit 5. ročník semináře ÚP a GIS bez ohledu na průběh reformy veřejné správy, čas a sami účastníci ukážou, zda šlo o pouhou kratochvíli. 

Seminář byl třetího dne zakončený dílnou upozorňující, jak málo máme osvojené metody  zjišťování a implementace názorů a postojů laických uživatelů území.  Na občany je pohlíženo více jako na beztvarou masu nepříliš solventních konzumentů, než jako na aktivní tvůrce prostředí. Jde o názory a vzorce chování obyvatel, jejich teritoriální chování, o jemné a proměnlivé předivo vztahů. Jakkoli jde často o prostředí nehmotné, není o nic méně závažné, než soubory staveb, technická, dopravní či ekologická infrastruktura.  

Internetové technologie ztrácejí nádech exotičnosti a zevšedňují. Projektanti již nediskutují ZDA, ale JAK unifikovaně digitálně projektovat. Vědí už, kde se lze zeptat, znají dobré pořizovatele, informatiky i projektanty. Vědí, PROČ je výhodná standardizace. Podrážděně diskutují o  pojmosloví, o matoucích rádobymoderních tendencích, rozkrývají příčiny neproduktivních postupů, odhalují personální i procedurální brzdy. Podivují se, proč veřejná správa více nepoptává kvalitativně pokročilejší digitální projektování.  

Závěrečné teze  ÚP a GIS  2001:

  • existuje několikaletá rutinní praxe užití GIS v oboru ÚP v ČR
    • byly vytvořeny řádově desítky až stovky digitální ÚPD, ÚPP a ÚTP. Letošní přehlídka dala vzniknout myšlence lépe tento vývoj dokumentovat, komentovat a zpřístupnit odborné veřejnosti. Vranovská výstava tištěných posterů bude vystavena v Praze a v Brně.
    • drtivá většina projektantů zpracovává digitální ÚPD v CADových systémech, mezi nimi vévodí Microstation a formát DGN.  Lze-li toto s jistou rezervou (Autocad, Archicad aj.) prohlásit za de facto standard projekční praxe, je situace u praktických uživatelů v decizní sféře fatálně jiná. U uživatelů na obecních, stavebních aj. úřadech se vyskytuje přepestrá směsice SW a datových formátů. 
    • Průzkum IS OkÚ provedený v r.2000 a 2001 na pokyn MV přinesl exaktní údaje z okresů. Vyplývá z nich mj., že drtivá většina okresních úřadů používá GIS SW ESRI a vévodí tam v současnosti datový formát ArcView SHP. 
    • Podobné reprezentativní šetření v úřadech místní samosprávy zatím nikdy neproběhlo. CAGI zastává názor, že před strategickým rozhodnutím o budoucnosti české národní geoinformatické infrastruktury (pojem GIS je zavádějící), bude žádoucí takové analýzy kvalifikovaně provést. 
    • Ukazuje se, že procesu ÚP digitální zpracování samo o sobě nic nepřináší. Mnohá vzorová řešení stojí a padají s osobou nadšence, který v příznivé konstelaci pracovních podmínek podává abnormální výkon, anebo za nimi v pozadí stojí abnormální náklady.
    • Na semináři prezentované ukázky digitální ÚPD snesou mezinárodní srovnání, jsou technicky, obsahově i graficky na špičkové úrovni. Často jsou pojímány jako segment šířeji pojímané soustavy informací  zadavatele. V r. 2002 bude vhodné do Vranova pozvat zahraniční účastníky, umožnit a zdokumentovat mezinárodní srovnání legislativy, pracovních metod a organizace systému plánování.
    • Téměř každý projektant vytvořil svůj vlastní firemní metodický postup, datový model a s větším či menším úspěchem jej používá.
    • Firemní technologické postupy jsou drahé od chvíle, kdy různí zadavatelé přestanou respektovat doporučený firemní formát a projektant se jim musí přizpůsobovat, vytvářet verze svého datového modelu. Při diskusi k "Metodice Brno" se prosadil názor, že projektanti podporují vznik do jisté míry jednotného zadávacího předpisu pro projektování ÚPD. Ten ovšem nesmí přinášet neúnosně nadbytečnou pracnost a musí být flexibilní, aby vyhovoval potřebám praxe.
    • je účelné rozlišovat vývojové fáze a pro příště oddělovat začátečníky, kteří potřebují základní informace a přehled, co vlastně lze čekat buďto od GIS, anebo co obnáší ÚPD. Dosud nevzniknul dokument typu "Často kladené otázky" opatřený kvalifikovanými odpověďmi.
    • jsou diskutovány specifické a dosti odborné problémy
      • např. jak technicky řešit případ linií v souběhu: v jedné trase jdou nad sebou dvě vedení inženýrských sítí. GIS technologie vyžaduje topologicky čistá data, CADisté podřizují požadavek na neduplicitní databázi ztrátě přesnosti v poloze linie a vykreslují je fyzicky vedle sebe. Jsou samosebou i další přístupy, nejednotnost způsobuje další potíže při Změnách ÚPD, při užití a interpretaci atd.  
      • Podobně "problém značky zákaz vjezdu" - ostrovní plochy vnořené do plochy, a další.
      • autorizace, ochrana a šíření digitální ÚPD. Stále nedošlo k diskusi o aplikaci zákona  o digitálním podpisu pro potřebu ochrany dat digitální ÚPD jako veřejnoprávní listiny.
      • jak řešit problém dalších dimenzí v ÚPD (3D, čas, historie, predikce, fuzzy).
      • podkladové referenční mapy - kvalita státního mapového díla, nevhodnost stávající SMO-5 (státní mapy odvozené 1:5.000 - pozor na změnu tvorby tohoto mapového díla!) pro ÚPN obce, 
      • význam DTMM (digitální technické mapy města) a účelových, vesměs měřených mapových děl  zejm. pro Regulační plány, 
      • význam GPS (globálního poloh. systému). 
      • Otevřené zůstávají otázky o použitelnosti měřítek a odpovídajících referenčních mapových dílech pro úrovně VÚC, ÚPN a RP: Jakou roli má hrát digitální Základní mapa ČR 1:10.000 (Zabaged), kdo ji užívá, jak je kvalitní, jaké jsou alternativy, proč se doporučuje? Jak s ostatními mapovými díly? 
      • Vojenská topografická mapa 1:25.000 (DMÚ25) jako alternativa pro ÚPN VÚC, Zásady rozvoje kraje, strategické úvahy v širších vztazích etc. ? 
      • role DPZ (dálkového průzkumu Země) v ÚP - vzrůstá dostupnost a přesnost a  klesá cena leteckých a družicových snímků. 
      • objevily se zajímavé komprimované rastrové formáty vhodné jak pro ÚTP, tak pro distribuci  ÚPD
      • cenou, jednoduchou administrací a množstvím obsloužených koncových klientů se bezkonkurenčně nejvýhodnější stávají technologie internetu a intranetu.

na začátek stránky Závěry

  • slabá společenská objednávka GIS
    • zadání je až na výjimky technicky nedokonalé. Mluvíme-li o standardním výkonu projektanta, mluvme o minimální kvalifikaci pořizovatele, který musí být projektantovi odborným partnerem - zadává, kontroluje a přebírá jeho práci, nese odpovědnost za právní aplikovatelnost vyprojektovaného díla. Současné zkoušky zvláštní odborné způsobilosti pro správní úředníky nezaručují, že jejich absolvent umí dostatečně kvalifikovaně zadat zpracování ÚPD (natož digitální), samotné proškolování a přezkušování úředníků je pod hranicí prosté reprodukce. Práce pořizovatelů je podhodnocená. Je nedostatek kvalifikovaných pořizovatelů s praxí. 
    • zadavatelům chybí představa o komplexní využitelnosti digitální ÚPD. Chybí prezentace kladných příkladů. V soutěžní kolekci Geoaplikace roku mnoho příkladů z ÚP nenajdeme, bude vhodné využít ÚP a GIS k propagaci a vyzvat praxí ověřené autory k účasti v příštím ročníku. Pokusit se dohodnout s MMR, parlamentním výborem, Svazem měst a obcí apod. na účelné motivaci projektů s přínosem pro územní plánování, popř. na zvláštní soutěžní kategorii. 
    • Okresní úřady přestanou být po r. 2002 klíčovým místem v systému pořizování ÚPD. U prvoinstančních pořizovatelů přetrvává velmi nevyrovnaná úroveň a) znalostí o výhodách a přínosech soudobých informačních technologií, b) technického a programového vybavení. Největší objem financí za ÚPD vynaložily v posledních letech v ČR okresní úřady, je tam dnes nejvíce kvalifikovaných pořizovatelů, pořizovatelská kompetence však náleží podle zákona obcím. Situace na okresních úřadech se prudce zhoršuje, zkušení pracovníci je opouštějí, stát přestává samosprávě tuto službu poskytovat, radnice měst a obcí si asi budou muset pořizovatelskou práci kupovat. 
    • Vážnou se stává  otázka osudu přehledů, sad informací o území, mapoven a GIS databází, které OkÚ nashromáždily  v rámci přípravných prací pořizovatele a které operativně poskytují projektantům. 
    • je velmi málo cílených požadavků na dokumentaci zhotovovanou pro systémy GIS
    • V tuzemsku velmi výrazně pokročilo využívání počítačových sítí, intranetu a internetu pro synergizaci efektu užití GIS. 
    • Existují zadavatelé, kteří mají za sebou roky objednávání digitální ÚPD, dali vzniknout různým metodickým návodům a dnes řeší problém integrace dat a hrozby rozpadu, delimitací či likvidace vybudovaných pracovišť. Nebyla zmapována, doceněna ani zveřejněna pokroková pracoviště. Úředníci nejsou motivováni k publikování a širšímu srovnávání výsledků své práce. 
    • Výrazně pokročila koncepční koordinace ze strany ústředních správních orgánů, zejména  Ministerstva pro místní rozvoj v souvislosti s přípravou nového stavebního zákona. Nelepší se monopolní postoj ČÚZK a resortismus dílčích správců geoinformací. Pořadatelé pozvou na vranovský seminář v r. 2002 zástupce Úřadu pro veřejné informační systémy.  
    • pokrokem téměř nepoznamenaní se jeví představitelé obcí jako koncoví uživatelé (nejen digitální) ÚPD. Zde chybí i elementární osvěta, je nejvyšší čas osvětlovat, že GIS nástroje nejsou nedostupné i na této úrovni. Na Vranov 2001 jsme po zkušenostech nezvali koncové uživatele. "Public relations" neumíme. Územní plánování je v komunální úrovni zhusta podceňováno. Musíme zvolit jinou rétoriku a zamyslet se nad okruhem obeslaných. Diskuse přinesla např. tyto názory: "obec územní plán nepotřebuje, jenom aby se dostala ke státním dotacím", "územní plány brzdí rozhodování stavebního úřadu", "ÚPN jsou nesrozumitelné a nejednoznačné, lépe je ÚPN nemít". 
    • Dodnes nevzniklo pro obce nic lepšího než brožura Geoaplikace CAGI a materiály ÚÚR Brno. Zde je prostor pro účelný projekt implementace IT GIS a zhodnocení v oblasti lidských zdrojů. 
    • Zacílit na města "III. stupně", která se stanou sídly "malých okresů".
    • Zacílit na prvoinstanční stavební úřady. Stavební úřady sledují situaci zpovzdálí a s nezaslouženým nadhledem. Je jisté, že je zajímá jednoduše použitelný a právně jednoznačný výsledek a digitální ÚPD je nebude vzrušovat, dokud nebudou disponovat  fungující evidencí nemovitostí, aktuálním polohopisem, stavem technické infrastruktury a uživatelsky přítulným aplikačním SW. Na venkovských stavebních úřadech je problém zakoupit solidní HW a SW, vybavit se daty ÚTP, není zvykem školit pracovníky. Věc je systémově řešitelná: vždyť každý stavební úřad je dnes v sídle orgánu ÚP!   
    • Svébytným tématem se stávají nově vzniklé kraje.

na začátek stránky Závěry

  • účastníci semináře se shodli na potřebě standardizovat ÚPD a její digitální formu
    • pořizovatelé z okresních úřadů jasně vyjádřili požadavek na sjednocení formy ÚPD nejméně na úrovni ÚPN obce. Z iniciativy OkÚ Brno-venkov vzniklo po loňském Vranově v r. 2000  sdružení  okresních úřadů a brněnského magistrátu (Brno-venkov, Uherské Hradiště, Znojmo, Třebíč, Žďár n.Sáz., Hodonín, Zlín, Blansko, Kroměříž a Magistrát města Brna). Sdružení zadalo tzv. "Metodiku Brno": předpis, jak zadávat a zpracovávat digitální ÚPD, aby byla integrovatelná.  Výsledný předpis byl na semináři veřejně oponován nezávislými projektanty. Metodika je návodem k vyprojektování ÚPN obce v CAD tak, aby dokumentaci bylo možné jednoduše převést do cílového uživatelského GIS. 
    • Obdobné koordinančí snahy se objevují i jinde v republice. Iniciativa zatím zůstává jen na vůli zadavatelů ÚPD.  Podezření ze zaujatosti interními problémy okresu se brání, neboť zdaleka nejde jen o "učesání sbírky originálů", ale o řešení problémů nadobecní úrovně. 
    • Ať už se ze stávajících okresů stane cokoli, rozhodování v území nebude nikdy degradováno do hranic dílčích katastrů a realitou dneška je hustota pokrytí území platnou ÚPD, ve které se chtějí vyznat netoliko úředníci, ale také politici a malí i velcí  investoři. A o subjekty fakticky měnící území jde! 
    • informatici se vyjadřují skepticky k urbanisty vedené debatě o unifikaci obsahu ÚPD - vedle obecně závazných předpisů (zákona o územním plánování a stavebním řádu a prováděcích vyhlášek) existují krajové zvyklosti, více a spíše méně dodržovaná a polozapomenutá metodika ze 70. let, úzus i výstřelky v "legendách". Při vší úctě k tradicím a košatosti oboru, s vědomím unikátnosti konkrétního území tvrdíme, že libovolné území popisujeme a regulujeme do jisté úrovně obecně shodnými kategoriemi jevů a nástrojů. Není pravda, že nejde o matematizovatelný a řešitelný problém. Za nejucelenější považujeme v současné době sadu pojmů autorů Koubka a Fischerové prezentovanou ve studii CAGI "Unifikace digitální formy ÚPD" z 12/1999. 
    • Urbanistické pojmosloví definuje a tříbí  též FA ČVUT v Praze pod vedením doc. Obersteina. Bylo by žádoucí zveřejnit dosažené výsledky vyvolat k tomu odbornou diskusi. 
    • Diskutoval se příklad z Rakouska, kde tzv. legenda plánovací dokumentace - frekventované pojmy s právně jednoznačným významem a obsahem - je součástí zákona. 
    • Citovaná studie i Metodika Brno přinesly návrh datového modelu - strukturované sady jevů, která se v obdobné podobě objektivně musí objevit u každého řešitele ÚPD. Otázkou nyní už není, má-li se  unifikovat či standardizovat, ale nakolik pojmosloví a datový model korespondují s filozofickým a mezinárodně uznávaným fundamentem  oboru a nakolik jsou schopné absorbovat realitu a požadavky praxe, aby se standardizace nestala brzdou.
    • otevřená zůstala otázka, co vlastně standardizovat: formáty, legendy, rozhraní ... ? Všeho s mírou. Na definicích standardů se pracuje a neměly by nás nechat klidnými. Na úroveň eurounifikovaných předběžných technických norem - ČSN - se již dostala geoinformatika, máme legislativu a standardy pro Katastr nemovitostí, pro digitální technickou mapu města, pro územní identifikaci, na konci roku 2000 byl předložený návrh standardu výměnného (přenosového) formátu digitálního územního plánu obce. 
    • Je třeba řešit otázky vertikálních souvislostí v systému ÚPD: jak pojmout touž geoinformaci při přechodu mezi měřítky podrobnosti, při generalizaci či zpřesňování (VÚC-ÚPN-RP).

na začátek stránky Závěry

  • Teze, že na digitální ÚPD v GIS, přesněji na geoinformace relevantní oboru územního plánování je nutné pohlížet jako na subsystém GIS, byla  potvrzena a rozvinuta upozorněním na nutnost odlišovat samotné geoinformace od instrukcí pro správu území. Jako prvotní je nutné vyřešit všeobecně na celém území státu standardizaci obsahu, dostupnosti a kvality územně technických podkladů.
  • Stále není dořešeno:
    • Kvalita a zaručená dostupnost vstupů (ÚTP, ÚPP) pro pořizování a tvorbu ÚPD
    • Oddělit to, co činí ÚPD územně plánovací dokumentací, co je jí vlastní, od dat a informací převzatých a přejímaných, které si beztak žijí svým vlastním životem. - Zde je nutné rychle doplnit definici republikové úrovně o ÚTP, které jsou nezbytné, optimální a žádoucí pro zásady rozvoje krajů, pro územní plány a pro regulační plány.
    • Precizovat vlastní obsah jednotlivých stupňů ÚPD. Chybí jednoznačné definice frekventovaných jevů, chybí obecně uznávaný a tedy standardizovatelný datový model, legenda. Situace se vyvíjí nejintenzivněji v úrovni ÚPN obce, referovali např. Benešová, Motl.  
    • V další diskusi nelze odhlížet od existence např. Informačního systému katastru nemovitostí, od účelových informačních systémů měst a obcí (zde zejména DTMM), bude nutno definovat rozhraní, kde se potkávají zájmy oboru ÚP s jinými.
  • Je třeba uhlídat unesení pokrokem a korigovat digitalizace nadivoko, kdy např. geoinformatik úřadu o své vůli a bez autorského dozoru digitalizuje ÚPD, se kterou se pak v úřadu pracuje jako by to byl originál, ačkoli jde mnohdy o trestuhodnou zjednodušeninu.
  • Zůstává vykřičník za slovem pokora. Pokora vůči těm, pro které se vlastně jejich vize o lepší budoucnosti nějakou formou kodifikují. Forma nesmí potlačit účel. Sdělnost a přístupnost nesmí být ve vleku zaslepenosti technikou, obecná vzdělanost a kvalifikace musí jít ruku v ruce se vzrůstající schopností zpracovávat dříve nevídané množství dat. Staronově jsme jen zdůraznili nutnost systemizovaného výcviku účastníků procesu ÚP se zřetelem k osvojení nových technologií: úředníků, politiků, projektantů, občanů.  ÚPD by měla ztratit patinu zednářské nesrozumitelnosti ve své závazné a veřejné části. Koncovému uživateli je srdečně jedno, nahlíží-li do papíru, zobrazuje-li mu hlavní výkres GIS za miliony či freewarový browser. Forma je k ničemu, chybí-li myšlenky a obsah.

na začátek stránky Závěry

  • Kultivovat, publikovat a dokumentovat diskusi ...  Je třeba přiznat, že jsme nedokázali podstatně pozdvihnout úroveň v této oblasti. O českém územním plánování se o mnoho víc než dříve nedočteme ani v tisku ani na internetu. Kromě nadšení to totiž vyžaduje odpovědnou a soustavnou profesionální práci. Tvůrci stránek by se našli, kupodivu J! nechtějí pracovat zdarma. Nejdále pokročilo MMR se svojí www.mmr.cz a podporovanými stránkami typu IRI (viz referát). Žádná z asociací, spolků, ad hoc sešlostí se tomu nemůže rovnat. 
  • Jednou z výjimek je www.oku-kh.cz/gis/, oceňme způsob organizace práce a poměr cena/užitek. Máme-li pracovníky jako Dr. Kafka v Kutné Hoře, kteří dokážou na freewarovém mapovém webu staženém z internetových stránek univerzity v USA zprovoznit ostrá data v hodnotě desítek milionů Kč, a platíme jim za to průměrnou mzdu stejně jako kterémukoli z nepřemýšlejících polopovalečů zaměstnaných  na bytnějících úřadech, je na čase zmapovat lidské zdroje, nastavit nová kritéria jejich kvality a stabilizovat je tam, kde potřebujeme. Máte pocit, že všichni šéfové, úředníci a občané znají užitnou hodnotu GIS? Že jej umějí využívat, zadávat? 
  • Kde je hranice mezi tenkým klientem, prostým čtenářem a dotazovatelem, a mezi specializovaným odborníkem, který dokáže modelovat, projektovat, strategicky argumentovat?  
  • Nepodařilo se dosud založit nezávislé otevřené diskusní fórum. Jakkoli je kulantní ministerská nabídka navázat odkazy na diskusní sekci www stránek MMR, předpokládá to, že takové nezávislé externí stránky už existují a jsou kvalifikovaně administrované a moderované. Samozřejmě není řeč o několikamegabajtové stránce slátanin, kterou dnes umí vyprodukovat a dát na web každý druhý středoškolák. Nelze odhlížet od toho, že komunita plánovačů je setrvačně vázaná na "papírovou" dokumentaci. Spolehlivost a uchopitelnost vítězí nad elektronickou módou. Může-li MŽP podporovat zčásti dokonce opoziční nevládní organizace NGO, snad by bylo možné dosáhnout analogického dílu z daňového koláče i pro krytí části nákladů na provoz serveru, na němž bude možné diskutovat, zastávat své názory, argumentovat, získávat studijní materiály, kontakty, přehledy, odkazy a také levně a bez ztráty autorství publikovat. Důvěryhodnou zastřešující instituci asi nebude tak obtížné najít?!    
  • Loňské odkazy zopakujeme a doplníme - sami účastníci tento seznam odkazů spoluvytvářeli podle hesla "vědět, vidět, ukázat, najít": www.mmr.cz, www.iri.cz, www.uniserver.cz, www.kiseb.cz, www.utpcr.cz, www.env.cz, www.cagi.cz, www.uvis.cz, www.wmap.cz/region, www.hv.cz, www.gplus.cz, www.gencat.es, www.europarc.org, www.nppodyji.cz, www.krajustecko.cz, www.topol.cz, www.oku-kh.cz, www.prague-city.cz, www.oku-lbc.cz, www.kraj-lbc.cz, www.krnov.cz, www.umhk.cz, www.nadacevia.cz, www.pps.org, www.britanica.com, http://web.telecom.cz/usb .   
  • Suchý seznam adres se sluší okomentovat, nemáme-li neznalé odsoudit k hodinám u poblikávajícího monitoru: Každý najde na internetu plné znění  ministerstvem řízeného časopisu Územní rozvoj včetně starších ročníků. Časopis Veřejná Správa informuje nejen o postupu správní reformy, ale publikuje i užitečné vládní materiály. Hodně zjistíme v časopisech Zeměměřič, GEOINFOAsociace pro urbanismus a územní plánování založila pracovní skupinu pro GIS a dobře mapuje situaci v zahraničí, za občasnou četbu i nečlenům jistě stojí  Česká komora architektů. Chybí-li jednoduchý přístup k seriózním dokumentům, zjišťují lidé, že internet je efektivní. Diskusní fórum  České asociace pro geoinformace  (vyzkoušejte! mj. je tam kalendář konferencí) ještě stále nezabírá: nelze se už vymlouvat na nezájem potenciálních diskutérů (ty přece vyprovokovat umíme), vázne využívání webu kvůli ignoraci reálných očekávání, potřeb a vybavení uživatelů? E-mailová konference GIS-CZ vedená z FS ČVUT  se ukazuje jako živá, nejdostupnější, ale poněkud informatická. Stránky typu Autodesk, Arcdata, T-Mapy, ESRI, Topol  apod. jsou pochopitelně orientované komerčně. Ani školství se dosud nepřekonává v šíření osvěty. Napadne-li Vás příklad www.utpcr.cz, uvědomme si, že jde o další případ profesionálně řízeného a financovaného rozsáhlého  projektu. Analogicky stojí za návštěvu stránky dodavatelů informatických služeb a produktů: Hydrosoft Veleslavín už vloni referoval o  publikování GI na webu pro své klienty - např. Pražský region, firma G-Plus Pardubice je pojmem na východě Čech. Zvláštním vývojem prochází Urbanistické středisko Brno, které si jako jeden z mála urbanistických ateliérů udržuje solidní vlastní informatickou vyspělost a autonomii. Bouřlivě se vyvíjejí nově konstituované kraje - na Vranově se pochlubily Liberec, Ústí n.L., z magistrátů příjemně překvapil Hradec Králové. Z okresů pověstná Kutná Hora, z radnic vystrčil růžky Krnov. Dobré informace nalézáme spolehlivě na stránce Ústavu územního rozvoje Brno a na stránce resortního MMR ČR, kde se rozpoutala debata k přípravě úplně nového zákona o územním (?) plánování a stavebním řádu. Významných výkonů stabilně dosahuje Ministerstvo životního prostředí, jeho loňský Katalog datových a informačních zdrojů obsahuje soupis resortních metainformací AOPK, ČGÚ, ČEÚ, ČHMÚ, ČIŽP, Geofondu, SFŽP, SCHKO, Národních parků Krkonoše, Šumava, Podyjí, České Švýcarsko, VÚKOZ, VÚV TGM. Podnětným a optimistickým referátem o ochraně přírody a GIS ve Španělsku letos přispěl pan Kouřil. Jeho mateřský NP Podyjí nedávno získal ocenění Europarc. Významné iniciativy vyvíjí Česká komora architektů, na Vranově s nimi zatím bohužel celé auditorium blíže neseznámila, a tak nevíme, jak pokročily práce ČKA na standardech výkonů a standardech dokumentací.  Letošní březnová konference Internet ve státní správě a samosprávě v Hradci Králové (ISSS-2001), kterou zahajovali mj. místopředseda vlády a velvyslanec EU v ČR opět jasně ukázala, že bez zainteresování aktivních politiků nemají ani naše snahy šanci. Vzrůstá úloha nadresortního Úřadu pro veřejné informační systémy, který t.č. zaštiťuje hlavní informatické standardizační práce, včetně těch, které se týkají územního plánování. Na jejich stránkách najdete mj. aktuální znění závazných i rozpracovaných standardů.  Za sledování stojí postup reformy české veřejné správy,  postoj Civilně správního úseku Ministerstva vnitra ČR k pracovištím GIS OkÚ, k necelé osmdesátce stávajících okresů, které ukončí svoji činnost 31.12.2002, jakož i k  téměř 200 navrženým okrskům měst III. kategorie ("malým okresům").
  • Nemá-li se našinec utopit v moři informací, zůstává mu vlastní e-mail, www prohlížeč, osobní kontakty, zájmové organizace jako Asociace pro urbanismus a územní plánování  a samosebou - setkávání na konferencích a seminářích dokumentovaných užitečnými sborníky.  O příštím Vranovu, dají-li reformátoři veřejné správy, se dozvíte na stránkách pořadatelů.
  • Pořadatelé letos třetího dne rozdali archy papírů, na kterých zůstaly zaznamenány postřehy, doporučení, hodnocení a návrhy samotných účastníků. Nejen že si vyzkoušeli praktické postupy empirického zjišťování názorů a očekávání obyvatel řešeného území, sami dostali šanci graficky vyjádřit své návrhy na své okolí na Vranovské přehradě a vypsali všechny vážné myšlenky, se kterými na Vranov přijeli, které na místě vymysleli a které sloužily k sestavení tohoto soupisu.

na začátek stránky Závěry


Italská 34, 120 00   Praha 2; Tel./Fax: 02-2225 2291; E-mail: cagi@seznam.cz