GISáček


Optimalizace hranic hasebních obvodů s využitím funkcí GIS pro analýzu a modelování

 

Roman Hynčica

Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava
Fakulta hornicko-geologická
Institut ekonomiky a systémů řízení

 

 

Jednotlivými úkoly diplomové práce bylo seznámení se z rozmístěním jednotlivých hasičských stanic a rozdělením města Ostravy do příslušných hasebních obvodů (dále jen HO). Připravit digitální data do formátu vhodného pro provedení analýz a modelování a provést analýzu spočívající ve stanovení dojezdových vzdáleností z jednotlivých hasičských stanic do místa zásahu. Provést analýzy směřující ke stanovení průběhu hranic nově navržených HO se zachováním rozmístění stávajících hasičských stanic. Při stanovení nových hranic HO vzít v úvahu možnost obsloužení částí města s ohledem k možných povodňovým stavům. Dále pak porovnat nově navržené hasební obvody se stávajícími hasebními obvody.

Tato práce byla určena pro Centrum tísňového volání města Ostravy, zvláště pak pro účely Hasičského záchranného sboru města Ostravy. Město Ostrava je v současném stavu rozděleno do pěti hasebních obvodů se stanicemi v městských obvodech Zábřeh, Fifejdy, Poruba, Hrabůvka, Slezská Ostrava. Základním kritériem pro stanovení nových hranic hasebních obvodů byla doba dojezdu jednotky PO k zásahu z místa své dislokace po vyhlášení poplachu. Doba dojezdu se skládá doby výjezdu a doby jízdy. Doba výjezdu je stanovena na 2 minuty u jednotky složené z osob, které vykonávají službu v jednotce jako svoje povolání.

Datové zdroje:

    • vlastní sběr dat

    • mapové podklady v digitální formě
    • statistické přehledy výjezdu vozidel HZS k místě události

    Mapové podklady poskytl Magistrát města Ostravy. Bylo to vrstvy: uliční sítě města Ostravy, vrstva hasičských stanic, vrstva hasebních obvodů, vrstva zachycující povodeň v roce 1997, vrstva městských obvodů. Statistické přehledy výjezdu vozidel HZS k místě události poskytlo Centrum tísňového volání města Ostravy. Tato databáze obsahuje přesné časy výjezdů hasičských vozidel ze stanice do místa zásahu v období od 31.12.1997 do 30. 11 .1999.

    Projekt byl zpracován pro území města Ostravy a jeho záměrem bylo stanovit hranice hasebních obvodů z  časového hlediska, což je jeden z hlavních faktorů pro úspěšný zásah jednotky PO. Veškeré výpočty a stanovené limity probíhaly pro zásahové vozidlo Dennis Rapier, které je určeno jako první výjezdový vůz ve všech pěti stanicích.

    Realizace probíhala v několika krocích. Prvním krokem byl sběr dat pro ohodnocení uliční sítě, který spočíval v konzultaci s řidiči jednotlivých hasičských stanic. Konzultace probíhaly nad mapou Ostravy 1 : 18 000. Stanovily se fiktivní místa zásahu v příslušném hasebním obvodu a k nim trasy, kudy by se do daných míst jezdí. Do zápisníku byly zapisovány ulice, eventuelně jejich části, a k nim průměrná rychlost, jakou lze daný úsek projet.

    Příprava dat do formátu vhodného k provedení analýz znamenala ohodnotit jednotlivé liniové úseky vrstvy uliční sítě rychlostí , kterou lze daný úsek projet. Z takto ohodnocené uliční sítě byl vypočten čas potřebný k překonání daného úseku hasičským vozidlem. Tento krok probíhal v prostředí ArcView firmy ESRI, Inc. Rychlostní limity, které byly poskytnuty řidiči HZSMO bylo nutné určitým způsobem zkontrolovat s realitou. Právě k tomuto účelu posloužila databáze CTV. Kontrola probíhala náhodným výběrem událostí vždy pro konkrétní hasební obvod. Ke stanovení hranic hasebních obvodů v prostředí ArcView byla použita síťová analýza nalezení servisního území, která umožňuje vytvoření časových zón kolem jednotlivých hasičských stanic. Aby bylo možné stanovit hranici mezi dvěma hasebními obvody, je nezbytné vytvoření polygonů, které vymezí, kam se zásahové vozidlo dostane za určitý časový interval. Pro každou hasičskou stanici byly stanoveny půlminutové intervaly. Celkem bylo vytvořeno 10 pásem v intervalu od 0 minut do 5,5 minuty. Hodnota posledního intervalu 5,5 minuty je dostatečná, aby pokryla oblast za hranicemi příslušného obvodu. Stanovení průběhu nové hranice probíhalo modifikací hranic stávajících hasebních obvodů. V úvahu bylo bráno logické členění území, kterým může být vodní tok. Stejným způsobem byla ohodnocena vrstva uliční sítě pro možný povodňový stav. Podkladem byla vrstva povodní v roce 1997.

    Cílem práce bylo stanovení průběhu hranic nově navržených hasebních obvodů z hlediska časového dojezdu. Z mapových výstupů je zřejmé, že stávající rozmístění hasičských stanic je vyhovující. Na základě výsledků analýz došlo k vytvoření nových hranic. Jako rozhodující pro průběh nových hranic hasebních obvodů se jeví kvalitní ohodnocení uliční sítě rychlostními limity.

     


Copyright (C) VŠB - TU Ostrava, Institut geoinformatiky, 2001-3. Všechna práva vyhrazena. 
V případě, dotazů, komentářů, připomínek kontaktujte www-gis.hgf@vsb.cz
Tato stránka byla naposledy aktualizována: 29.03.2006 16:16
Stránky jsou optimalizovány pro Microsoft Internet Explorer v. 5.0 a vyšší.
Jsou vytvářeny v programovém prostředí FrontPage 2003.

NAVRCHOLU.cz