Vliv dopravní dostupnosti území na ukazatele nezaměstnanosti v okrese Nový Jičín

Petr Jánošík Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava
Fakulta hornicko-geologická
Institut ekonomiky a systémů řízení

email: petr.janosik@seznam.cz

Abstrakt

Cílem této prezentace je popsat realizaci projektu na zjišťování vlivu dopravní obslužnosti na ukazatele nezaměstnanosti v okrese Nový Jičín. Prezentace je rozdělena na několik částí. Po popsání zadaných úkolů jsou popsána data použitelná v této práci. Následuje popis a úpravy existujících a nových vrstev, na jejichž podkladě jsou tvořeny analýzy popsané v další části analýzy. Analýzy se týkaly analýzy dopravní obslužnosti okresu Nový Jičín, analýzy dopravní obslužnosti pro vybrané obce s kritickými ukazateli nezaměstnanosti. Poslední anýza se týká obslužnosti území individuální dopravou. Jednotlivé analýzy jsou provázeny tabulkovou nebo grafickou prezentací výsledků. V závěru práce je popsáno možné využití výsledků práce a omezující podmínky při použití těchto výsledků.

 

Úvod

Úkolem této práce bylo připravit silniční síť, která se bude dále využívat při analýzách, lokalizace vybraných firem podle databáze úřadu práce v Novém Jičíně. Dále implementace dopravního modelu pro okres Nový Jičín podle zkušeností Okresního úřadu Kutná Hora a posouzení vlivu dopravní obslužnosti území na ukazatele nezaměstnanosti. Závěr práce se týkal klasifikace území z hlediska možnosti dojíždění do zaměstnání k velkým zaměstnavatelům s využitím individuální a veřejné dopravy.

 

Datové zdroje a jejich úprava

Mezi použitelné datové zdroje patřil DMÚ 200 a 25, data z úřadu práce Nový Jičín, z ČSAD Ostrava a data z Regionálního informačního systému. Po seznámení se datovými zdroji došlo k přípravě vrstev silniční sítě, vrstvy firem a vrstvy autobusových zastávek. Vrstva silniční sítě je součástí digitálního modelu území v 1: 25 000 (DMÚ 25). Proto došlo následně k detailnímu seznámení tohoto modelu území. Při přípravě silniční sítě bylo použito logické vrstvy komunikace, ze které byly pomocí logických podmínek a číselníku kom.tuc vybrány prvky vhodné pro silniční síť. Jsou to prvky dálniční typ, silnice 1. a 2. kategorie a hlavní průjezd. Vrstva firem byla pořízena digitalizací nad vrstvou obcí a měst ze sady dat zvené ZABAGED2, v programovém prostředí MapInfa a následně převedena do prostředí ArcView. Digitalizace byla provedena na Okresním úřadu v Novém Jičíně. Seznam firem byl poskytnut úřadem práce v Novém Jičíně v rámci monitoringu firem. Celkově bylo zmapováno 486 firem a z toho 458 firem na úrovní lokalizace budovy, 21 na střed ulice a 6 na úrovni obce. Při digitalizaci byly po dohodě s vedoucím diplomové práce digitalizovány pouze firmy nad 8 zaměstnanců. Vrstva zastávek včetně struktury atributů byla přebrána z práce studenty M. Gáby – Analýzy regionální dostupnosti vybraných zdravotnických zařízení v prostředí GIS. Následně byla vrstva transformována ze souřadného systému dříve používaného magistrátem města Ostravy do systému S-JTSK.

 

Implementace dopravního modelu

Po přípravě vrstev došlo k implementaci dopravního modelu pro okres Nový Jičín. Aplikace byla převzata ze závěrečné práce PGS GIS – “Využití GIS při analýze dopravní obslužnosti na okrese Kutná Hora”, jejíž autorem je RnDr. Štěpán Kafka. Využita byla funkce dopravní obslužnosti pro výpočet obslužnosti okresu Nový Jičín.

Analýzy

Aplikace byla použita k následujícím analýzám:

věr

Co říci závěrem. Cílem této diplomové práce bylo zjistit vliv dopravní obslužnosti území na ukazatele nezaměstnanosti v okrese Nový Jičín. Všeobecně bylo zjištěno, že kde je vysoká nezaměstnanost, je také špatná obslužnost veřejnou autobusovou dopravou. Bylo potvrzeno, že sledování dopravní obslužnosti může poskytnout cenné informace při řešení problematiky trhu práce a výsledky práce mohou být využity i pro provozovatele veřejné dopravy. Při použití těchto výsledků je však nutno uvést některá omezení. Je to například využití pouze autobusové dopravy a ne dopravy železniční, dále počet lokalizovaných firem a lokalizované firmy s počtem zaměstnanců větším než osm. Dále například různá dopravní omezení.