GISáček


Analýza rozmístění a využití zvláštních škol a základních škol pro postižené děti v Moravskoslezském kraji

Tomáš KARČMÁŘ
Institut geoinformatiky
VŠB - Technická univerzita Ostrava 
tř. 17. Listopadu 
708 33 Ostrava - Poruba 
E - mail: tomas.karcmar@volny.cz

Abstract

Analysis of Localisation and Capacity of Special School and Primary School forHandicapped Children in the Moravian Selesian Region

The main objective of this graduation theses is evaluation of data from ÚIV - Institute For Information On Education for GIS analyse and to add all necessary and missing data. Than to localize schools and school facilities with UIR-ADR support and with available data from ČSÚ - Czech Statistical Office. Afterwards to proceed with analyzes of position of special and basic schools with respect to the handicapped children needs and to analyze fulfillment of classes by handicapped children in special and basic schools. The Graduation theses is done in cooperation with School department from Regional authority office of Moravian Silesian Region in Ostrava.

Key-word: ÚIV, UIR-ADR, ČSÚ, localization, analyse, ZŠ, ZVŠ, handicapped children

Abstrakt

Analýza rozmístění a využití zvláštních škol a základních škol pro postižené děti v Moravskoslezském kraji

Úkolem diplomové práce je posoudit vhodnost dat ÚIV (Ústav pro informace ve vzdělávání) pro GIS analýzy a doplnit potřebné chybějící data. Následně lokalizovat školy a školská zařízení pomocí UIR-ADR (Územně identifikační registr adres) a dat stavebních objektů ČSÚ (Český statistický úřad). Poté provést analýzu rozmístění zvláštních a základních škol s ohledem na potřeby dětí s postižením a analýzu naplněnosti tříd zvláštních a základních škol dětmi s postižením. Diplomová práce je řešena ve spolupráci s odborem školství KÚ (Krajského úřadu) v Ostravě.

Klíčová slova: ÚIV, UIR-ADR, ČSÚ, lokalizace, analýzy, ZŠ, ZVŠ, děti s postižením

Úkoly

  • Lokalizovat základní a zvláštní školy v kraji použitím adresní vrstvy Moravskoslezského kraje a adres zvláštních a základní škol;
  • Vytvořit vhodnou strukturu databáze a importovat data ÚIV;
  • Provést analýzu rozmístění zvláštních a základních škol s ohledem na potřeby dětí s postižením;
  • Provést analýzu naplněnosti tříd zvláštních a základních škol dětmi s postižením;
  • Charakterizovat stav využití těchto škol s hlediska potřeb dětí s postižením;

Vymezení cíle a rozsahu řešení

  • Seznámení se s činností ÚIV
  • Předmětná činnost odboru školství, mládeže a sportu
  • Inventarizace dostupných dat
  • Příprava dat pro analýzu (digitalizace umístění škol a školských zařízení, naplnění databáze, vytvoření vrstev škol a školských zařízení)
  • Analýza, vizualizace dat a jejich interpretace

Seznámení se s činností ÚIV

  • ÚIV = Ústav pro informace ve vzdělání;
  • ÚIV - příspěvková organizace řízená MŠMT
  • Funkce ÚIV:
    • Statistická, statisticko - evidenční;
    • Informační a knihovnická;
    • Výzkumná a analytická;
    • Organizační a koordinační.

Předmětná činnost odboru školství, mládeže a sportu

  • odbor školství, mládeže a sportu slouží jako správní úřad ÚIV.
  • KÚ provádí počítačovou kontrolu shodnosti třídních výkazů, katalogových listů a paralelně vytvářených listinných kopií dokumentů.

Inventarizace dostupných dat

  • Data ÚIV - statistická a z registru sítě škol
  • Adresní vrstva (Moravskoslezský kraj) - ČSÚ
  • Adresy škol vedené Krajským úřadem v Ostravě
  • DMÚ 25
  • Hranice ORP, hranice obcí - ČÚZK
  • UIR-ADR - 4.1

Příprava dat pro analýzu

  • Seznámení se s adresami ZVŠ a ZŠ vedenými Moravskoslezským krajem;
  • Vytvoření adresných vrstev ZVŠ a ZŠ;
  • Vrstva ZVŠ obsahuje 66 budov včetně součástí + 41 budov - pomocné a speciální školy;
  • Vrstva ZŠ obsahuje 452 budov;

Problémy při lokalizaci ZVŠ

  • MSK eviduje postižené děti i v součástech jednotlivých školských zařízeních;
  • Řešení: - provést součet hodnot v jednotlivých součástech (nemožné - rozdílné adresy); - lokalizovat každou součást jako samostatnou budovu;
  • Špatné vedení adres
  • Zkratky (E., El., Elišky Krásnohorské)

Úprava adres škol v MSK

  • Separace čísla od ulice;
  • Zavedení nových atributů - C_D, C_O, ORIG_M, ORIG_U;
  • Úprava adres pomocí UIR-ADR a ČSU;

Tvorba databáze

  • ID
  • MENTA (_T, _Z)
  • MENTA (_C, _D, _Z)
  • ZRIZO
  • SLUCH (_T, _Z)
  • SLUCH (_C, _D, _Z)
  • IZO
  • ZRAKO (_T, _Z)
  • ZRAKO (_C, _D, _Z)
  • SPRU_U
  • VADRE (_T, _Z)
  • VADRE (_C, _D, _Z)
  • VUSC
  • TELES (_T, _Z)
  • TELES (_C, _D, _Z)
  • ORP
  • VICEV (_T, _Z)
  • VICEV (_C, _D, _Z)
  • ZAR_NAZ
  • ZDRZA (_T, _Z)
  • UCCHO (_C, _D, _Z)
  • MISTO
  • UCCHO (_T, _Z)
  • CELKE (_C, _D, _Z)
  • ULICE
  • BEZZP (_T, _Z)
  • ALLSUM (_T, _Z)
  • CIS_D
  • DDDIU (_T, _Z)
  • SPECTR (_TR, _ZA)
  • CIS_O
  • AUTIS (_T, _Z)
  • ORIG_M
  • ALLSUM (_T, _Z)
  • ORIG_U
  • ZVŠ

Dokončení adresných vrstev

  • Export databáze do formátu dBASE V;
  • Načtení databáze do prostředí ArcView - SQL connect;
  • Propojení tabulek adresní vrstvy s databází - join;

Analýza, vizualizace dat a jejich interpretace

  • Nepovinné
    • Analýza rozmístění ZVŠ a ZŠ podle atributu ORP v MSK
  • Povinná:
    • Analýza rozmístění zvláštních a základních škol s ohledem na potřeby dětí s postižením;
    • Analýza naplněnosti tříd zvláštních a základních škol dětmi s postižením.

Analýza rozmístění ZVŠ a ZŠ podle atributu ORP v MSK

K této analýze byly použity již zmíněné vrstvy ZŠ, ZVŠ, ORP a OBCE v celém zájmovém území MSK. Analýza měla vést ke zjištění správnosti přiřazení školy v rámci ORP.

Analýza probíhala následovně. Byl proveden výběr ZŠ podle příslušnosti k ORP. Po tomto výběru se sledovalo, zda záznamy v atributu ORP odpovídají umístění ZŠ v příslušné ORP hranici.

Výsledkem této jednoduché analýzy vrstvy ZŠ je zjištění: záznamy v atributu ORP neodpovídají ve čtyřech případech s umístěním ZŠ v hranici ORP.

ORP v databáziMISTOORP místaULICEORP ulice
TřinecHnojníkTřinecDolní TošanoviceFrýdek-Místek
Frýdek-MístekHnojníkTřinecTřanoviceFrýdek-Místek
HlučínBolaticeKravařeBěláHlučín
BílovecVelká PolomOstravaTěškoviceBílovec

Analýza rozmístění zvláštních a základních škol s ohledem na potřeby dětí s postižením

Při postupu prací, na diplomové práci, byla upřesněna tato analýza KÚ - odborem školství takto: KÚ - odbor školství chce zjistit, zda do zvláštních škol resp. základních škol jsou umisťovány "někdy nesprávně" pod druh postižení děti s vývojovými poruchami učení a chování (atribut UCCHO_Z resp. UCCHO_C) převážně děti rómského původu, které tím znemožňují pobyt dětí s vyšším stupněm postižení (např. mentální postižení, postižení s lékařskou diagnózou autismus či tělesné postižení). Úkolem je ověřit tuto domněnku a vhodnými metodami nalézt takové zvláštní školy a popsat jejich možné včlenění do základních škol. Začleněním některých žáků ze zvláštních škol do základních škol by se zredukovaly stavy žáků v ZVŠ, a tím by se i snížily náklady spojené s výukou dětí s postižením ve zvláštních školách, které jsou mnohem vyšší, než náklady na výuku dětí v základních školách. Tímto začleněním by se mohla zvýšit i úroveň péče o děti s vyšším stupněm postižení - vyšší specializace ZVŠ na určitý druh postižení.

V MSK se nachází celkem pět ORP (Karviná, Opava, Orlová, Ostrava a Vítkov), na jejímž území se nachází ZVŠ, které evidují děti (žáky) s vývojovou poruchou učení a chování.

Celkový počet žáků v jednotlivých ORP je výsledkem součtu absolutních hodnot žáků příslušné školy v ORP.

Graf č. 1 : Celkový počet žáků v jednotlivých ORP

Graf č. 2 : Celkový počet ZŠ v jednotlivých ORP

Obr č. 1 : Počet žáků s vývojovými poruchami učení a chování - ORP Karviná

Obr č. 2 : Počet žáků s vývojovými poruchami učení a chování - ORP Opava

Obr č. 3 : Počet žáků s vývojovými poruchami učení a chování - ORP Orlová

Obr č. 4 : Počet žáků s vývojovými poruchami učení a chování - ORP Ostrava

Obr č. 5 : Počet žáků s vývojovými poruchami učení a chování - ORP Vítkov

Při vizualizaci byly použity pro lepší názornost jednotlivé ORP hranice MSK. Pro možné včlenění žáků ze ZVŠ do ZŠ byly vybírány tři nejbližší ZŠ. Jelikož nebyla k dispozici vrstva uliční a silniční sítě (liniová), byla měřena přímá vzdálenost k třem nejbližším ZŠ.

Je zřejmé, že vzdálenost ZŠ od ZVŠ, při možném včlenění žáků, nebude tím nejdůležitějším kritériem pro rozhodování. Důležitějším kritériem bude zajisté zřizovatel (v převážné většině by vznikla integrace ZVŠ zřízených krajem do ZŠ zřízených obcí. Ve dvou případech by vznikla integrace ZVŠ zřízených soukromníkem, státním podnikem do ZŠ zřízených obcí.), počty žáků evidovaných s jiným druhem postižení, specializace, vybudované bezbariérové vstupy, vybudovaná bezbariérová doprava atd. Měření vzdáleností třech nejbližších ZŠ od ZVŠ tím ale neztrácí na významnosti. V tomto případě slouží k lepšímu pochopení prostorových vztahů v zájmovém území mezi ZŠ a ZVŠ. Vzdálenost školy či školského zařízení bude také důležitým faktorem pro rodiče dětí, které tyto zařízení navštěvují.

Analýza naplněnosti tříd zvláštních a základních škol dětmi s postižením

K této analýze byly využity vrstvy ZŠ, ZVŠ, ORP a vrstva obcí celého zájmového území MSK. Při této analýze byl vizualizován atribut UCCHO_Z - počet žáků s vývojovými vadami učení a chování byl současně vizualizován atribut ALLSUM_Z - celkový počet žáků ve škole.

Z této analýzy je patrné, že ZVŠ v ORP Vítkov (IZO 110550889) je specializovaná pouze na žáky s vývojovými poruchami učení a chování. Celkový počet žáků s tímto postižením tedy čítá 100% všech žáků v této škole.

Shodný případ nastal ve ZVŠ v ORP Ostrava (IZO 48752479). Tato škola je rovněž specializovaná pouze na žáky s vývojovými poruchami učení a chování.

Další analýza spočívala ve vizualizaci počtu dětí s mentálním postižením ku celkovému počtu dětí ve ZVŠ. Bylo zjištěno, že ze 40 ZVŠ v MSK (evidující mentálně postižené děti) jich 23 eviduje ve 100% děti s mentálním postižením.

Obr č. 6 : Celkový počet žáků ku žákům s vývojovými poruchami učení a chování v ZVŠ

Obr č. 7 : Celkový počet žáků ku žákům s mentálním postižením v ZVŠ

Závěr

Při vypracovávání této diplomové práce bylo zjištěno několik důležitých úskalí.

Jedním z prvních úskalí této práce byla lokalizace školských zařízení a s ní spojená databáze adres školských zařízení. Bylo zjištěno, že některá školská zařízení nesprávně vedou adresu, na které se nachází. Jelikož při vytváření databáze školských zařízení byly také opraveny chybně vedené adresy školských zařízení, bylo by vhodné oslovit tyto školy o chybném vedení svých adres a zřídit ve vedení adres nápravu.

Druhým úskalím je způsob předávání dat z ÚIV (data statistická a z registru sítě škol) Krajskému úřadu a s tím spojený formát dat. Školská zařízení vyplňují výkazy ve dvou vyhotovení. Jedno vyhotovení je v papírové podobě (Papírová podoba výkazu je nutná. Pouze v takové podobě je možno výkaz podepsat pověřenou osobou - ředitelem školského zařízení, která za tento výkaz ručí.) a druhé vyhotovení spočívá ve vyplnění formuláře přes internet a následným odesláním na ÚIV.

Formát dat předávaných mezi ÚIV a KÚ je formát Microsoft Excel (*.csv). Tento formát se jeví jako nevhodný pro tak rozsáhlé objemy dat. Formát *.csv je obtížný pro následné zpracování a zhoršuje možnosti využití dat.

Řešením této situace je změnit formát předávaných dat např. na *.dbf. Školská zařízení by nadále vyplňovaly výkazy přes prostředí internetu a zároveň by mohlo být využito elektronického podpisu, čímž by odpadlo dvojí vyhotovování výkazů.

Využití této diplomové práce je v integraci vrstev lokalizovaných zvláštních škol a základních škol do plánovaného informačního systému budovaného Krajským úřadem v Ostravě. Tyto dvě vrstvy, společně s vrstvou středních škol, kterou Krajský úřad již vlastní, by byly jedním z mnoha datových zdrojů plánovaného informačního systému.

Literatura

  1. Standard ISVS k prostorové identifikaci 008/04.02 [online].[cit. 2003-07-12],http://www.micr.cz/files/460/uvis-S008.04.02-20020222PDF.zip
  2. Standard ISVS Katalog jednoduchých datových prvků 009/02.01 [online],http://www.micr.cz/files/1247/mi-Katalog_DP_ISVS-20040325.zip
  3. Ústav pro informace ve vzdělávání,[online],[cit. 2003-12-12],http://www.uiv.cz
  4. Územně identifikační registr adres,[online],[cit. 2004-05-05],http://forms.mpsv.cz/uir/default2.jsp
  5. Moravskoslezský kraj,[online],[cit. 2003-12-12],http://www.kr-moravskoslezsky.cz
  6. Domovská stránka institutu geoinformatiky ,[online],[cit. 2003-12-12],http://gis.vsb.cz
  7. Domovská stránka firmy ESRI,[online],[cit. 2003-12-12],http://www.esri.com
  8. Český statistický úřad,[online],[cit. 2003-12-12],http://www.czso.cz
  9. Voženílek, V.: Aplikovaná kartografie I. Tematické mapy. Olomouc, Univerzita Palackého, přírodovědecká fakulta, 2001, 198 s., ISBN 80-244-0270-X

Copyright (C) VŠB - TU Ostrava, Institut geoinformatiky, 2001-3. Všechna práva vyhrazena. 
V případě, dotazů, komentářů, připomínek kontaktujte www-gis.hgf@vsb.cz
Tato stránka byla naposledy aktualizována: 29.03.2006 16:16
Stránky jsou optimalizovány pro Microsoft Internet Explorer v. 5.0 a vyšší.
Jsou vytvářeny v programovém prostředí FrontPage 2003.

NAVRCHOLU.cz