Analýza nabídky využití volného času ve školských zařízeních MSK

Adamcová Ludmila
Geoinformatika
VŠB - Technická univerzita Ostrava
tř. 17. Listopadu
708 33 Ostrava - Poruba
E - mail: adam.lida@volny.cz

Abstract

This work deals with evaluation of present state of school institutions for interest cultivation in Moravia-Silesian Region. This evaluation is performed according to the basis from country council in Ostrava. Another task of this work is localization of Houses for children and youth by means of UIR - ADR (territorial identification address register) and data of structural buildings CSI (Czech statistics institute). In the end of this work is a attempt for net optimization of FTC (Free time Center) in Moravia-Silesian area (MSA). Dipl. work was solved in a co-operation of School, youth and sports department, of Country council in Ostrava.

Abstrakt

Tato práce se zabývá hodnocením současného stavu školských zařízení pro zájmové vzdělávání v Moravskoslezském kraji. Toto hodnocení je prováděno na základě dat vedených Krajským úřadem v Ostravě. Dále je jejím cílem lokalizovat Domovy dětí a mládeže pomocí ÚIR-ADR (Územně identifikační registr adres) a dat stavebních objektů ČSÚ (Český statistický úřad). V závěru práce pak, na základě dostupných dat, se pokusit o optimalizaci sítě SVČ v MSK. Diplomová práce byla řešena ve spolupráci s Odborem školství, mládeže a sportu Krajského úřadu v Ostravě.

Úvod

Tato práce je určena pro Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Téma práce vychází z jeho potřeb a bylo řešeno s Oddělením koncepcí a analýz na Odboru školství, mládeže a sportu. Hlavním smyslem této práce je zhodnotit současný stav středisek volného času v MSK na základě dat vedených Krajským úřadem v Ostravě. KÚ v Ostravě je zřizovatelem většiny středisek volného času v MSK a jako takový vyžaduje mít přehled o stavu celkovém i o stavu jednotlivých středisek. Výsledky této práce by měli posloužit k takovému to přehledu a na základě nich navrhnout případné změny.

Výchovně vzdělávací soustava v MSK zahrnovala ve školním roce 2002/03 celkem 1503 ředitelství škol, předškolních a školních zařízení. Tímto počtem se řadí na přední místo v ČR.

Školská zařízení, která jsou předmětem zkoumání, jsou na území Moravskoslezského kraje zřizována několika různými organizacemi (institucemi). Největší procento školských zařízení zřizují obce (73.84%). Druhým největším zřizovatelem je samotný kraj (19.19%). Na území MSK je i několik školských zařízení zřizováno církvemi (0.86%), soukromými subjekty (5.51%), MŠMT (0.53%) a MV (0.07%).

Jak vyplývá z názvu této práce, je zájmovým územím Moravskoslezský kraj. Jeho rozloha činí 5 554 km2 . Moravskoslezský kraj leží na území okresů Bruntál, Frýdek Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava a Ostrava , s celkem 302 obcemi a s počtem obyvatel 1 269 467, platnému k 1.3.2001.

Sledovanou věkovou skupinou jsou děti školní do 15 let. Vyplývá to z požadavků kladených KÚ.

Cílem této práce je lokalizovat Domy dětí a mládeže v Moravskoslezském kraji. Vytvořit vrstvu všech školských zařízení pro zájmové vzdělávání (DDM a školní kluby a družiny) a zhodnotit současný stav využívání těchto zařízení, jejich nabídku. V závěru se pak pokusit o optimalizaci sítě SVČ.

Použité datové zdroje

Volný čas

Volný čas je předmětem zájmu pracovníků řady pedagogických a sociálních profesí, protože představuje na jedné straně příležitost pro osobnostní a sociální rozvoj dětí a mládeže, na druhou stranu v sobě skrývá nemalá rizika. Větší prostor pro nežádoucí aktivity mající negativní vliv na osobnost dítěte.

Školská zařízení pro zájmové vzdělávání

  • středisko volného času

    - dům dětí a mládeže (činnost ve více oblastech zájmového vzdělávání, )

    - stanice zájmových činností (zaměřená na jednu oblast zájmového vzdělávání )

  • školní klub (přednostně pro žáky II. stupně ZŠ )
  • školní družina (pro žáky I. stupně ZŠ)
  • Volnočasové aktivity

  • Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary
  • Příležitostná činnost - akce
  • Prázdninová činnost - tábory
  • Soutěže a přehlídky
  • Výukové programy pro školy
  • Kurzy
  • Kritéria pro analýzy

    - Věková skupina „děti školní do 15 let"

    - Vizualizace dat a analýzy vyjadřovat na úroveň ORP

    - Základní školy představují střediska šk. družin a šk. klubů

    Postup zpracování projektu

    Postup práce spočíval v tvorbě databáze, která měla sloužit pro potřeby této práce a byla poskytnuta Krajskému úřadu v Ostravě. Byly vytvořeny tabulky pro lokalizaci DDM a pro následné analýzy. K dispozici byly adresy vedené KÚ v Ostravě a adresní vrstva stavebních objektů z RSO. Celkem KÚ v Ostravě eviduje 34 DDM. Lokalizovány byly všechny.

    Dále byla vytvořena vrstva všech středisek volného času v MSK. Jedná se o vrstvu všech středisek volného času (DDM i Základní školy). K tomuto byla použitá vrstva zákl.škol vytvořená v rámci diplom.práce T. Karčmáře. Tato obsahuje celkem 452 lokalizovaných základních škol v MSK.

    Následně byla provedena analýza současné nabídky SVČ. Dva pohledy analýzy:

    - z hlediska počtu jednotlivých středisek a počtu dětí ve střediscích (oddílů) v ORP


    Graf č. 1


    Graf č. 2

    - z hlediska nabízených (poskytovaných) aktivit jednotlivých DDM: nejmenší nabídku má Turistická základna v obci Krásná, která pořádá pouze akce a tábory s malým počtem těchto aktivit; nejrozmanitější nabídku má Stanice ml. tur. a přír. v Opavě; nejvíce jsou pořádány akce, zájmové útvary naopak nejméně - výukové programy a kurzy)

    Charakteristika stavu využití SVČ. Byla sledována naplněnost středisek SVČ, sledovaným faktorem byl počet účastníků v pravidelných zájmových činnostech všech DDM, klubů a družin v dané ORP. Tento byl porovnáván s celkovým počtem žáků ZŠ v dané ORP. Porovnání zvlášť pro DDM a zvlášť pro kluby s družinami, neboť dítě může být účastníkem DDM i družiny. Na základě naplněnosti středisek dětmi z celkového počtu dětí ZŠ v ORP byl stanoven podíl (%). Těchto podílů bylo 22 (22 ORP). Z těchto podílů byl určen průměrný proc.podíl, se kterým pak byly jednotlivé podíly porovnávány. Daná ORP pak má podprůměrné, nadprůměrné, průměrné využití středisek.


    Obr č. 1

    Optimalizace sítě SVČ. Bylo provedeno podrobné prozkoumání dostupných dat a zamyšlení se nad jejich významem a možností použití. Výsledkem bylo zjištění, že z dat poskytnutých KÚ není možné provést optimalizaci sítě SVČ. Stanoveny alespoň návrhy, na základě jakých informací by bylo možné optimalizovat.

    - kapacita střediska - definovat samotná střediska

    - počet pedagogů ( počet dětí na 1 pedagoga)

    - celkový počet dětí v dané obci, ORP, okresu - možný zdroj ČSÚ

    - počet středisek volného času v dané obci, ORP, okresu

    - lokalita, umístění střediska - jaká je dopravní obslužnost eventuelně dostupnost - jako zdroj může být např. IDOS Jízdní řády

    - z jakých ZŠ docházejí děti do SVČ - uvádět samotná střediska

    - z jakých míst (obec, část obce) docházejí děti do SVČ - uvádět samotná střediska

    Možnosti optimalizace:

    - z hlediska kapacity střediska

    - z hlediska určení spádových oblastí DDM

    - z hlediska nabízených zájmových činností

    Shrnutí

    V Moravskoslezském kraji je celkem 34 Domovů dětí a mládeže, dále jsou zde školní družiny a kluby působící na celkem 452 základních školách. Hustota sítě středisek volného času odpovídá především hustotě zástavby. Toto je nejvíce evidentní v okrese Bruntál. Ten se rozprostírá na velmi rozsáhlém území ale jen velmi řídce je osídlen. Z důvodu hornaté a mnohdy nepřístupné krajiny. Ovšem silná stránka středisek nacházejících se v tomto okrese spočívá ve větší aktivitě v oblasti pořádání táborů. Především v ORP Krnov. V okrese Ostrava je sít SVČ nejhustší, což odpovídá největšímu počtu obyvatel v kraji. SVČ v ORP Ostrava se vyznačují největší aktivitou v oblasti zájmových útvarů, příležitostných akcí, pořádání soutěží a kurzů. Jihovýchodní část kraje tedy ORP Frýdlant nad Ostravicí a část ORP Frýdek-Místek není skoro vůbec pokryta žádnými středisky volného času, je to pravděpodobně opět z důvodu hornaté, zalesněné krajiny. Z hlediska poskytovaných zájmových činností v MSK jsou nejvíce a rovnoměrně pořádány akce v příležitostné zájmové činnosti. Na druhém místě je pořádání zájmových útvarů v rámci pravidelné zájmové činnosti SVČ. Táborů, jak již bylo zmíněno, se uspořádalo nejvíce v ORP Krnov, ostatní ORP mají tuto nabídku velice mírnou. Obdobné je to i u pořádání soutěží, kde je vidět největší aktivita v ORP Ostrava a Opava. Ve zbývajících částech kraje je tato aktivita velmi slabá. Na pořádání výukových programů je nejvíce zaměřena ORP Frýdek-Místek, Ostrava, Havířov a Kopřivnice. Ostatní ORP vykazují v této činnosti téměř nulovou aktivitu. Nejméně jsou SVČ v ORP zaměřeny na pořádání kurzů. V této oblasti prokazují největší aktivitu pouze SVČ v ORP Ostrava.

    Závěr

    Cílem této diplomové práce bylo zhodnotit současný stav školských zařízeních pro volný čas v MSK a to na základě dat vedených Krajským úřadem v Ostravě a dále pak lokalizace Domovů dětí a mládeže.

    Při postupném plnění úkolů této práce se vyskytl problém hned u prvního z úkolů. Lokalizace Domovů dětí a mládeže. K tomuto byla použitá databáze adres DDM vedená Krajským úřadem. Bylo zjištěno, že některá střediska nesprávně vedou adresu svého místa působení. Tyto adresy byly v rámci práce opraveny a bylo by vhodné informovat tato střediska o chybném vedení svých adres.

    Při samotném hodnocení a vizualizaci dat o školských zařízeních pro volný čas bylo zjištěno několik zajímavých faktů. Např. školní družiny a školní kluby jsou podle školského zákona č. 561/2004 Sb. považovány za školská zařízení pro zájmové vzdělávání a mají tedy zajišťovat zájmovou činnost svým účastníkům. O tom jestli tuto zájmovou činnost zajišťují a jakou konkrétně se však nevedou žádné informace. Má se všeobecně zato, že jejich funkce spočívá pouze v odpočinkové činnosti a čekání dětí na své rodiče. V tom případě se domnívám že tato školská zařízení přestala plnit funkci, pro kterou byla původně vytvořena a zavedena. Za tuto domněnku však může pouze ten fakt, že se neevidují zájmové činnosti těchto zařízení. Tato zařízení tedy ani nemohla být více hodnocena. Myslím si že je to škoda. Při hodnocení nabídky středisek volného času tedy DDM, byl naopak k dispozici poměrně velký přehled o poskytovaných zájmových činnostech. Jednalo se o obecné rozdělení zájmových činností do 6 kategorií. Bylo tedy co hodnotit a posuzovat. Co však je považováno za nedostatek těchto dat, je absence konkrétního určení o jaké činnosti se jedná. Má se tím na mysli např. kroužky kreslení, modelářské, hudební, taneční, divadelní apod. Pomocí těchto konkrétních údajů by se lépe hodnotila variabilita nabídky středisek volného času v MSK. Tyto nedostatky však vyplývají ze struktury výkazů, které školská zařízení vyplňují.

    Výsledky hodnocení v této práci by měli posloužit Krajskému úřadu v Ostravě jako přehled o současném stavu SVČ v MSK. Mohou posloužit jako podklady pro zjištění a řešení nevyhovující situace v síti středisek volného času a na základě nich navrhnout případné změny.

    Literatura

    [1] Výroční zpráva o stavu koncepce a rozvoje sítě a o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací soustavy v Moravskoslezském kraji za školní rok 2002/2003, Ostrava.
    [2] Karčmář, T.: Analýza rozmístění a využití zvláštních škol a základních škol pro postižené děti v Moravskoslezském kraji. Diplomová práce, Ostrava 2004.
    [3] Aplikovaná kartografie I., Vít Voženílek, Olomouc 2001.
    [4] Tématická kartografie, Jaromír Kaňok, Ostrava 1999.
    [5] Školská zařízení pro zájmové vzdělávání: Soubor metodických textů k činnosti středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních klubů, školních družin, domovů mládeže. MŠMT ČR 2002.
    [6] Standard ISVS k prostorové identifikaci 008/04.02. Dostupný na WWW adrese:.