4.1 Animace
Vytvářet animace je vhodné zejména s využitím vektorové grafiky a nejefektnější a nejnázornější animace jsou ve 3D prostoru. Přesto i rastrový základ animace může být zajímavý (viz Warping a Morphing). Pro tvorbu animací existují různé nástroje (opět jich budou desítky) a mnoho z nich je k dispozici zdarma. |
Úvod |
Již zmíněné 3D studio a program Blender umožňují kromě modelování ve 3D vektorové grafice vytvářet i animace připraveného modelu - průchod modelem, natáčení, apod. Animaci je možné exportovat do standardních "video" formátů. |
Blender, 3D Studio |
Program Macromedia Flash je výborným nástrojem pro animace ve 2D a postupně autoři pracují i na 3D variantě. Animace probíhá přímo v přehrávači. |
Macromedia Flash |
VRML (Virtual Reality Modelling Language) umožňuje definovat automatický průchod scénou, případně 3D scénou může procházet sám uživatel. Při takovém průchodu již probíhá animace. Exitují nástroje, které umožnují takovýto průchod zaznamenat ve standardním "video" formátu. Obvykle se však VRML animace přehrává přímo v prostředí rozšiřujícího (zásuvného - plug-in) modulu WWW prohlížeče. |
VRML |
GIMP nabízí jednoduché nástroje pro tvorbu animací založených na rastrovém obraze. K dispozici je např. otáčící se koule, na kterou je možné mapovat obrázky. Je tak např. možné vytvořit otáčící se glóbus. |
GIMP |
Nezapomínejte na nástroje pro GIS, které umožnují definovat různé průlety (průchody) nad (po) terénem. GRASS s modulem NVIZ, ArcGIS jsou vhodnými nástroji pro tvorbu animací. V případě programu GRASS se neukládá přímo video formát, ale sekvence snímků, ze které je teprve nutné animaci vytvořit. |
Nástroje pro GIS |
Specifickou oblastí animací je zaznamenávání činnosti uživatele na pracovní ploše počítače. Pokud např. popisujete chování určitého programu můžete zaznamenat animaci, která bude zobrazovat používání takového programu uživatelem. Této technice se někdy říká Screen capturing. Programy vhodné pro zaznamenávání mohou být např. SnagIt, Vncrec, Vnc2swf, Xvidcap. Existuje však mnoho jiných. |
Screen capturing |
KONTROLNÍ OTÁZKA |
|
|
Navrhněte způsob tvorby 3D animace průletu vrtulníku nad terénem. Uveďte programové vybavení (ev. jazyk) pro tvorbu a nástroj pro prezentaci v prostředí WWW. |
KONTROLNÍ OTÁZKA |
|
|
Uveďte alespoň jeden programový prostředek pro tvorbu 3D animace |