4.3 Obecné techniky

Maskování je obecná technika, bez které se v editaci obrazu neobejdeme. Pomocí této techniky vybíráme část obrazu, kterou budeme zpracovávat, zbylý obraz je maskován a je vůči našim zásahům imunní.

V případě vektoru vybíráme vždy jednotlivé elementy. Výběr je obvykle prováděn myší (+SHIFT pro výběr více objektů) nebo vyhledáním objektů dle zvolených kritérií.

V případě rastru je možné se setkat s několika způsoby výběru části obrazu:

  • Výběr obdélníkem
  • Výběr kruhem, elipsou
  • Výběr volně kreslenou oblastí
  • Výběr oblastí konstruovanou křivkou (nejčastěji bézierova)
  • Výběr spojité oblasti definované barvou
  • Výběr všech spojitých oblastí definovaných barvou

Na obrázku je vybraná eliptická oblast. V případě kresby štětcem se stopa štětce vykreslí pouze uvnitř vybrané oblasti, zbylý obraz, i když je štětcem zasažen, zůstává nezměněn.

Maskování

Hladiny (vrstvy) jsou velmi důležitou součástí editace obrazu. Celý obraz může být rozdělen do několika nezávislých vrstev, které se editují samostatně (nebo podle potřeby sdružují).

Výhodou tohoto řešení je možnost editace nezávisle bez rizika poškození dalších vrstev. Jinou neméně významnou výhodou je možnost volby režimu překryvu. Jednotlivé vrstvy můžeme mezi sebou sčítat, dělit, zvyšovat jas, apod.

Hladiny

Transformace obrazu je jedna z nejobvyklejších operací, která se provádí. K transformaci patří operace jako např.:

  • zmenšení
  • zvětšení
  • otočení
  • zrcadlení
  • perspektiva
  • naklonění

V případě vektoru je možné tyto operace provádět s jednotlivými prvky. V případě rastru pak s vrstvou, obrazem nebo vybranou částí obrazu.

Pokud dochází k transformaci rastru za určitých okolností (rotace, perspektiva) musí dojít k převzorkování obrazu. Převzorkování je popsáno v následující podkapitole.

Transformace

KONTROLNÍ OTÁZKA

 

K čemu se obecně využívá maskování (masking) v digitálním zpracování obrazu. Uveďte minimálně 3 příklady následného zpracování maskovaného obrazu.


KONTROLNÍ OTÁZKA

 

Uveďte minimálně dva algoritmy převzorkování obrazu


KONTROLNÍ OTÁZKA

 

K čemu slouží vrstvy (hladiny) v bitmapovém grafickém editoru?


KONTROLNÍ OTÁZKA

 

Je možné využít bézierovy křivky pro maskování obrazu? Vaši odpověď zdůvodněte.