3.1 Komprimace dat

Komprimace zvukových dat je nezbytou součástí práce s MMS. V nekomprimované podobě zabírá záznam mnoho místa na paměťovém médiu.

Úvod

Zvuk bývá komprimován pomocí standardních komprimačních technik jako je např. Huffmanovo kódování.

U zvuku se však standardní techniky kombinují s technikami specifickými pro zvuk, které jsou souhrnně nazývány jako "Psychoacoustic effects". Nejznámějšími efekty jsou Frequence masking a Temporal masking.

Frequence masking ze záznamu odstraňuje frekvence, které dosahují takových amplitud, při kterých je již průměrné lidské ucho není schopno vnímat.

Temporal masking pracuje v časové oblasti a odstraňuje zvuky, které nejsou slyšet z důvodu zastínění jiným zvukem, který zazněl před daným zvukem. Např. hlasité tlesknutí a následný tichý šepot záznamové zařízení zaznamená, ale lidské ucho nikoli.

Mezi další techniky patří matematický rozklad na harmonické a neharmonické kmity a jejich popis.

Většinou se všechny tyto techniky kombinují, tak aby došlo k co největší kompresi zvuku. Komprese zvuku je vždy ztrátová. Někteří lidé s velmi dobrým sluchem proto nemohou poslouchat komprimované hudební záznamy.

Typy komprimace

Termínem CODEC se označuje buď algoritmus nebo programová komponenta (knihovna) pro COmpression (komprimaci) a DECompression (dekomprimaci) datového souboru, v tomto případě záznamu zvuku.

CODEC

MP3 - popsán dále

OGG Vorbis - popsán dále

AC3 je CODEC resp. formát, který umožňuje zaznamenat více zvukových stop. Je využíván pro záznam prostorového zvuku. Je možné se s ním setkat u DVD záznamů filmů.

CODEC - příklady

KONTROLNÍ OTÁZKA

 

Co je to CODEC -- základní princip

KONTROLNÍ OTÁZKA

 

S jakou technologií byste spojili termín AC3.