2.2 Vektor
Jiná možná forma reprezentace obrazu je pomocí tzv. vektorů. Vektor je orientovaná úsečka, která má definován počátek, směr a délku. Z vektorů se pak sestavují objekty v obraze, resp. se obraz aproximuje vektory. O vektorech se hovoří i v případě, že přímo nedefinují jednotlivé objekty obrazu, ale např. je možné jejich pomocí a dalšími pravidly tvary (objekty) v obraze definovat. Pro definici vektorů je nutné definovat souřadnicový systém a narozdíl od rastru, kde se počítá obvykle od počátku 0,0 až do rozměru rastru, je v případě vektorů prostor téměř neomezený. |
Úvod |
Nejznámějšími vektorovými elementy 2D grafiky jsou bod, linie, lomená linie, uzavřená lomená linie (string nebo polygon), kružnice, kruh, kruhová výseč. Méně známé pak jsou aproximované parametrické křivky jako např. B-Spline nebo Bézierovy křivky a interpolované parametrické křivky jako např. Fergusonovy. Nejznámějšími vektorovými elementy 3D grafiky jsou koule, kvádr, kužel, jehlan, TIN (Nepravidelná trojúhelníková síť). Méně známými pak jsou parametrické plochy jako např. NURBS. |
Základní elementy |
Pro každý element vektorové grafiky je kromě definice tvaru (parametrů) možno definovat další vlastnosti, které se uplatňují při vizualizaci. Takovými vlastnostmi jsou např. barva výplně plochy, barva čáry, styl čáry (čárkovaná, dvojitá, apod.), průhlednost. Při vizualizaci se uplatňují další vlastnosti spojené s vektorovými prvky. Např. je to pořadí vykreslování jednotlivých prvků, kdy jeden prvek může překrývat zcela nebo částečně druhý. U prvků mohou být rovněž definovány např. geometrické transformace jako např. rotace, zmenšení, zvětšení, apod. |
Vlastnosi elementů |
Mnoho výstupních zařízení umí pracovat pouze s rastrem, resp. vizualizuje obraz pomocí rastru. Jsou to všechny CRT a LCD monitory a většina tiskáren. Výjimku tvoří některé velkoformátové tiskárny (tzv. plotry). Některé z plotrů mohou být tzv. perové, ty pak pomocí pera kreslí přímo vektorovou kresbu na papír. Procesu, kdy se vektor převádí na raster, se říká rasterizace. Dochází k ní tedy vždy, když si vektor prohlížíte na obrazovce monitoru počítače. |
Rasterizace |
KONTROLNÍ OTÁZKA |
|
|
Při jaké formě vizualizace vektorového formátu, za všech okolností dochází k rasterizaci? |
|
KONTROLNÍ OTÁZKA |
|
|
Při jaké formě vizualizace vektorového formátu, může ale nemusí dojít k rasterizaci? |
|
KONTROLNÍ OTÁZKA |
|
|
Jaký je základní element 2D a 3D vektorové grafiky? |
|