4.4 Techniky pro rastr

K převzorkování rastru dochází vždy při transformaci. Velmi patrné je to při rotaci obrazu. Obraz musí být převzorkován, neboť pixely nově vzniklého obrazu neobsahují po rotaci stejnou barevnou hodnotu jako před rotací. Naneštěstí není často ani vhodné provést jednoduché mapování pixel-originál - pixel-nový, protože by došlo k "rozbití" rastru do nesouvislých oblastí.

Převzorkování je tedy proces, při kterém se určuje hodnota (barva) pro každý pixel v novém obrazu. Způsob určení hodnoty je nazýván interpolace.

Interpolačních technik je několik. K nejznámějším patří metoda nejbližšího souseda, bilineární (lineární), bikubická, fraktálová. Složitost výpočtu roste v našem výčtu zleva doprava, a tím i vzrůstá délka potřebná pro výpočet. Naopak se tímto zvyšuje kvalita převzorkování (což však nemusí platit ve všech případech).

Převzorkování rastru

Převzorkování rastru při rotaci obrazu

Pod filtrací se ve zpracování obrazu schovává mnoho matematických operací. Některé filtrace probíhají ve více krocích kombinací několika operací. Známé jsou filtry pracující s pohyblivým oknem (kernelové - konvoluční). Pomocí těchto filtrů lze obraz ostřit, rozmazávat, odstraňovat šum, detekovat hrany a provádět další operace.

Zajímavé filtry jsou filtry pracující se světelnými efekty (přidání světelného zdroje) a filtry v oblasti umění napodobující např. kubismus nebo olejomalbu.

Filtry

Převod na odstín šedé, filtr detekce hran, inverze obrazu

Při zpracování rastrového obrazu je možné pracovat se čtyřmi kanály (RGBA), kanál A (alfa) reprezentuje průhlednost. Pro každý pixel je tedy určena míra průhlednosti (obvykle udávaná v procentech 0 - 100).

V případě vektoru je průhlednost definována pro každý objekt vektorové kresby.

Transparence