3.4 Srovnávací matice

Srovnávací matice může být využita k srovnání několika produktů na základě několika zvolených kritérií.

Matice se sestavuje jednoduchým způsobem jakožto tabulka. Každý řádek v tabulce představuje jedno kritérium pro hodnocení. První sloupec obsahuje seznam kritérií a další představují jednotlivé produkty ke srovnání.

U každého produktu se pro každé kritérium uvádí číslo od 0 – 100 podle toho jak dalece vyhovuje danému kritériu. Hodnota 0 znamená, že daný produkt vůbec nevyhovuje danému kritériu. Hodnota 100 znamená, že produkt plně vyhovuje danému kritériu.

Popis

Kritérium

Produkt č.1

Produkt č.2

Produkt č.3

1. Minimální nároky na použitou technologii na straně klienta

50

70

100

2. Množství různých typů klientů

50

50

90

3. Uživatelské prostředí

60

70

80

4. Funkční možnosti

70

60

70

5. Podporovaný operační systém na serveru

100

0

100

6. Podporovaný WWW server

100

0

100

7. Hardwarové nároky na server

50

100

100

8. Hardwarové nároky na klienta

100

100

100

9. Přístup k datům

60

70

90

10. Podpora WFS a WMS

100

50

50

11. Dostupnost – Cena

50

50

50

12. Rozšiřitelnost (možnosti vývoje)

100

60

10

13. Lokalizace

10

50

90

14. Další vývoj

50

70

90

15. Síla dodavatele

50

60

70

Příklad

Stanovení hodnot je často subjektivní, ale často také objektivní. Např. pokud máme operační systém na serveru, který daný produkt nepodporuje, pak musíme uvést 0. Pokud sice máme podporovaný OS, ale na méně výkonném počítači můžeme uvést 50. Velice subjektivní je např. hodnocení uživatelského prostředí. Některá kritéria zase výrazně závisí na situaci ve firmě, jako např. přístup k datům, lokalizace, hardwarové nároky.

Vysvětlení příkladu

Ne každé kritérium má pro každou situaci stejnou váhu (význam) např. pokud máme neomezené zdroje financí, nemusí nás příliš zajímat cena a naopak pokud naši uživatelé neumí anglicky, musí nás velmi zajímat možnost lokalizace do českého prostředí. Z tohoto důvodu je vhodné každé kritérium opatřit váhou.

Stanovení vah může probíhat různým způsobem, ale existuje nebezpečí, že některé kritérium bude ohodnoceno takovou vahou, že ostatní kritéria ztratí význam. Osvědčený způsob stanovení vah, který se však nemusí hodit na všechny případy, je následující:

Vytvoří se tabulka o počtu řádků a počtu sloupců o jeden větší než je počet kritérií. Do prvního sloupce se vypíší čísla kritérií. Do prvního řádku se vypíší rovněž čísla kritérií. Taková tabulka je prezentována dále.

Stanovení vah

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prázdná tabulka pro stanovení vah

Postupně se prochází řádek po řádku a srovnává význam dvou kritérií. To které je významnější se zapíše do těla tabulky. Jednou srovnaná dvojice kritérií se již dále nesrovnává. Výsledná tabulka pak vypadá následujícím způsobem.

Srovnávání kritérií

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1

-

1

3

4

1

1

1

8

9

10

11

1

13

1

15

2

 

-

3

4

2

2

2

8

9

10

11

2

13

2

15

3

 

 

-

4

3

3

3

8

9

10

11

3

13

3

15

4

 

 

 

-

4

4

4

4

9

10

11

4

4

4

4

5

 

 

 

 

-

5

5

8

9

10

11

12

13

14

15

6

 

 

 

 

 

-

7

8

9

10

11

12

13

14

15

7

 

 

 

 

 

 

-

8

9

7

11

7

7

7

15

8

 

 

 

 

 

 

 

-

9

8

11

8

8

8

15

9

 

 

 

 

 

 

 

 

-

9

9

9

9

9

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

11

12

13

14

15

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

11

13

14

15

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

13

14

15

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

13

15

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

14

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

Z vyplněné tabulky vyplývá, že např. kritérium č. 1 považujeme za významnější než kritérium č. 2 nebo kritérium č. 7 považujeme za významnější než kritérium č. 6.

Tabulka srovnávání kritérií

V tabulce spočítáme výskyt jednotlivých kritérií a k součtu přičteme hodnotu jedna (z důvodu pozdějšího násobení, abychom nenásobili nulou). Počet výskytů + 1 představuje výslednou váhu pro dané kritérium:

Kritérium

Váha (počet výskytů + 1)

1. Minimální nároky na použitou technologii na straně klienta

7

2. Množství různých typů klientů

6

3. Uživatelské prostředí

8

4. Funkční možnosti

12

5. Podporovaný operační systém na serveru

3

6. Podporovaný WWW server

1

7. Hardwarové nároky na server

6

8. Hardwarové nároky na klienta

11

9. Přístup k datům

15

10. Podpora WFS a WMS

7

11. Dostupnost – Cena

11

12. Rozšiřitelnost (možnosti vývoje)

4

13. Lokalizace

10

14. Další vývoj

7

15. Síla dodavatele

12

Stanovené váhy

V dalším kroku hodnocení se vrátíme k srovnávací matici a hodnoty pro všechny produkty vynásobíme vahami kritérií. Nakonec vynásobené hodnoty kritérií pro každý produkt sečteme. Výstup je v následující tabulce.

Kritérium

Produkt č.1

Produkt č.2

Produkt č.3

1. Minimální nároky na použitou technologii na straně klienta

350

490

700

2. Množství různých typů klientů

300

300

540

3. Uživatelské prostředí

480

560

640

4. Funkční možnosti

840

720

840

5. Podporovaný operační systém na serveru

300

0

300

6. Podporovaný WWW server

100

0

100

7. Hardwarové nároky na server

300

600

600

8. Hardwarové nároky na klienta

1100

1100

1100

9. Přístup k datům

900

1050

1350

10. Podpora WFS a WMS

700

350

350

11. Dostupnost – Cena

550

550

550

12. Rozšiřitelnost (možnosti vývoje)

400

240

40

13. Lokalizace

100

500

900

14. Další vývoj

350

490

630

15. Síla dodavatele

600

720

840

Součet

7370

7670

9480

Vynásobení srovnávací matice a součet hodnot kritérií

Porovnáním součtů vážených hodnot kritérií získáme nejvhodnější produkt. V našem příkladu se jedná o imaginární produkt č. 3, který svými parametry výrazně převyšuje své dva konkurenty.

Závěr