2.2.1 Klient
Klient v procesu prezentace prostorových dat s využitím mapového serveru (čtyřúrovňová architektura) hraje několik rolí. Mezi základní role klienta patří: · Vizualizovat prostorová data v podobě elektronicky publikované mapy· Zpracovávat požadavky uživatele do podoby srozumitelné serverové části (komunikovat s uživatelem)· Komunikovat se serverovou částí (resp. s mapovým serverem) (zasílat požadavky a přijímat odpovědi) |
Role klienta |
Programové vybavení pro klientskou stranu může být různé. Nejčastěji je jako klient využíván WWW prohlížeč. Využity mohou být i různé desktop aplikace, to však bývá méně obvyklé. |
Programové prostředky |
Funkční možnosti klienta se liší od použité technologie, přes různé aplikační úrovně. Zjednodušeně řečeno funkčnost klienta závisí na tom k jakému účelu by měl být využíván (jak byl naprogramován) a na tom jak složitý klient je využíván. Účely publikování jsou různé a nejvhodnější způsob jak se s pestrou paletou seznámit je prostřednictvím modulu Nástroje pro publikování. |
Funkčnost klienta |
Složitost klienta závisí na použité technologii. Následující přehled je od nejjednodušší po nejsložitější: · WWW prohlížeč· WWW prohlížeč s aplikací v jazyce JavaScript· WWW prohlížeč s aplikací Plug-in resp. Java applet· Desktop aplikace |
Možné technologie |
KORESPONDENČNÍ ÚKOL 1 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyzkoušejte si následující prezentace prostorových dat v prostředí Internetu. Pokuste se o jejich srovnání. Výsledky srovnání zapište do následující tabulky. 1. http://www.trafficdodger.com/
Pokud některý z odkazů nebude funkční ze srovnání jej vynechejte. Ze srovnání by pro vás měly vyplynout základní charakteristiky možných technologií především z hlediska rychlosti prohlížení a nároků na klientský počítač a možnosti a omezení práce uživatele. |
Srovnání technologií |