Národní
geoinformační infrastruktura České republiky
Program rozvoje v letech 2001 – 2005
NEMOFORUM
Dokument
zpracovalo Sdružení Nemoforum.
Dokument
schválen Plénem Sdružení Nemoforum 26.4.2001
a podpořen Radou vlády pro SIP 6.9.2001.
Členské instituce Sdružení
Nemoforum:
Veřejná platforma
Český úřad zeměměřický a katastrální
Ministerstvo financí
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo zemědělství
Svaz měst a obcí ČR
Úřad pro veřejné informační systémy
Profesní platforma
Asociace realitních kanceláří Čech, Moravy a
Slezska
Česká asociace pro geoinformace
Česká společnost certifikovaných odhadců majetku
Komora geodetů a kartografů
Masarykova univerzita Brno
Notářská komora ČR
Sdružení správců sítí středních Čech
Sdružení správců sítí východních Čech
Svaz vlastníků půdy a soukromých rolníků v ČR
Západočeská univerzita Plzeň
Úvod
Rada
vlády pro Státní informační politiku (SIP) projednala a podpořila na
svém jednání 6.září 2001 dokument Národní
geoinformační infrastruktura České republiky, Program rozvoje v letech
2001 – 2005.
Tento dokument, dále označovaný jako
Program NGII, zpracovalo a Radě vlády předložilo Sdružení
Nemoforum.
Sdružení
Nemoforum bylo založeno v roce 1999 a představuje z hlediska těch,
kteří se zabývají informacemi o nemovitostech a území, důležitou
platformu pro spolupráci veřejné správy a profesní sféry (svazů a
asociací zastupujících soukromý sektor a vysokých škol). V současné
době sdružuje Nemoforum 17 subjektů, z nichž většina má celostátní
působnost. Seznam členských institucí Nemofora je uveden v záhlaví
Programu NGII, jehož text je (ve znění přijatém Radou vlády pro SIP)
otištěn v příloze časopisu.
Program
NGII navazuje na dokumenty Státní informační politika České
republiky a Koncepce budování informačních systémů veřejné správy,
ve kterých byla problematika Národní geoinformační infrastruktury začleněna
a kde byli nositelé zpracování programu přímo uvedeni (Česká
asociace pro geoinformace v SIP a Český úřad zeměměřický a
katastrální v Koncepci ISVS.)
Sdružení
Nemoforum se ukázalo jako velmi vhodné prostředí pro přípravu
programu NGII. Jedná se totiž o problematiku výrazně mezioborovou,
která se dotýká širokého okruhu tvůrců, provozovatelů i uživatelů
geoinformací, včetně nejširší veřejnosti. Program NGII formulovala
v průběhu roku 2000 pracovní skupina Nemofora, vedená Ing. J. Černohorským
(ČÚZK) a RNDr. J. Hojdarem (CAGI). Počátkem roku 2001 byl návrh
poskytnut k projednání a připomínkám všem členským organizacím
Sdružení Nemoforum a po zapracování změn a námětů byla výsledná
podoba Programu NGII jednomyslně schválena Plénem Sdružení Nemoforum
na jeho zasedání 26. dubna 2001. Po následných formálních úpravách
byl dokument prostřednictvím reprezentantů ČÚZK a ÚVIS oficiálně předložen
Radě vlády pro SIP.
Program
Národní geoinformační infrastruktura vymezuje geoinformační
infrastrukturu jako soubor vzájemně provázaných podmínek, které v prostředí
České republiky umožňují zajistit a zpřístupnit co největšímu
okruhu uživatelů širokou škálu geoinformací, a to uživatelsky
vhodnou formou při plném využití potenciálu moderních geoinformačních
a komunikačních technologií. Návrh Programu NGII vychází ze
zhodnocení současného stavu v České republice a formuluje
strategické cíle. K jejich naplnění pak formou projektů a opatření
vytyčuje i konkrétní realizační kroky a navrhuje okruhy gestorů pro
jednotlivé projekty a opatření.
V České
republice jsou dlouhodobě vytvářeny různé prvky geoinformační
infrastruktury. Její součástí je historicky zakotvená kartografická
a geodetická tradice, právní předpisy, technologické vybavení a
geodata, která ve velkém rozsahu vznikala především v průběhu
posledního desetiletí. Důležitým prvkem je metainformační systém,
ale také základna odborníků, odborných státních institucí, vysokoškolských
pracovišť, profesních samospráv atd. Vývoj v geoinformační
oblasti byl v České republice během předešlých deseti let
velmi dynamický a řada prvků NGII již existuje. Stále větší okruh
tvůrců, správců i uživatelů geodat si však uvědomuje potřebu větší
vzájemné koordinovanosti aktivit a důsledněji formulovaných pravidel.
Snahou Programu NGII proto je co nejkomplexněji pokrýt celou oblast získávání,
vedení a využívání prostorově orientovaných dat, digitálních map
- geodat a geoinformací. Mezi důležité úkoly patří definování a
uplatňování podmínek spojených s jejich poskytováním, předáváním
a sdílením (vícenásobným společným využíváním). Kromě technických
témat se Program NGII zabývá také vzděláváním, osvětou a
koordinovaným postupem vůči zahraničním partnerům.
Pojetí
prostorové informační infrastruktury formulované v Programu NGII odpovídá
zahraničním trendům. Na vytvoření komplexně pojatého Programu NGII
ČR se aktivně podíleli stěžejní zástupci veřejného i soukromého
sektoru a dokument následně přijala Rada vlády pro SIP – tyto skutečnosti
bezesporu řadí Českou republiku na významné místo mezi evropskými
zeměmi. Popsaný postup vytváření a
schvalování Programu NGII byl sice zdánlivě zdlouhavý, pomohl však
zajistit souhlas a podporu resortů i Svazu měst a obcí ČR. Zároveň
umožnil účast soukromého sektoru a vzdělávacích institucí, která
je nezbytná k praktickému naplňování Programu. Vlastní proces tvorby
a projednávání Programu NGII lze tedy chápat rovněž jako velmi dobrý
příklad kooperace veřejné správy a soukromého sektoru při rozvíjení
informační společnosti (Public-Private-Partnership).
Naplnění
programu je záležitostí střednědobého charakteru, proto je navrhován
s horizontem roku 2005. Program však zahrnuje i úkoly, které mohou být
řešeny a dokončeny v poměrně krátké době. Některé projekty jsou
již uskutečňovány, část z nich je dokonce podpořena v rámci
stávajícího Akčního plánu realizace SIP. Program NGII nenavrhuje,
které projekty a v jakém rozsahu podpořit Akčním plánem nebo z jakých
zdrojů jejich realizaci zabezpečit. Možnou alternativou jsou i běžné
prostředky orgánů veřejné správy a prostředky soukromého sektoru.
K uskutečnění některých záměrů lze přispět zapojením do
mezinárodních projektů, např. v rámci programu e-Content.
Programový
dokument NGII byl projednán a podpořen Radou vlády pro státní informační
politiku a přijat jako podklad pro aktualizaci Akčního plánu realizace
SIP. Stal se tak pro veřejnou správu i soukromý sektor důležitým východiskem
ke koordinovanému a účinnému rozvoji geoinformační
infrastruktury v České republice v dalším období.
Text
dokumentu byl zveřejněn v odborných časopisech a v elektronické
podobě je dostupný na WWW stránkách Nemofora: http://www.vugtk.cz/~nemoforum/
Ing.
Eva Pauknerová, CSc. (CAGI, místopředsedkyně
Sdružení Nemoforum)
Ing.
Karel Večeře (ČÚZK
, místopředseda Sdružení Nemoforum)
I
Východiska
Úroveň
rozvoje informační společnosti je především dána úrovní funkční
informační infrastruktury. Jednou z nezbytných složek informační
infrastruktury jsou prostorové informace
- tedy takové informace o objektech reálného světa, které určují
vztah tohoto objektu k prostoru. Pokud je prostorová informace definována souřadnicově nebo jinak
ve vazbě na krajinu, mluvíme o takzvaných geoinformacích. Význam
geoinformací vzrůstá zejména v souvislosti se silným nástupem
informačních a komunikačních technologií a metod, které umožňují
rychlé, snadné a spolehlivé pořizování, zpracování a zprostředkování
prostorových dat. Rozšiřující se možnosti všestranného využití
geoinformací v nejrůznějších sférách lidské činnosti, především
v procesech rozhodování, vytvářejí předpoklady pro rozvoj
ekonomiky, zlepšování funkce veřejné správy a podporu udržitelného
životního prostředí.
Funkční
geoinformační infrastruktura se tak stává dalším přirozeným požadavkem
organizované společnosti. Tyto skutečnosti vyvolaly téměř ve všech
vyspělých zemích potřebu definovat a vytvářet geoinformační
infrastrukturu ve vazbě na iniciativy organizované v širším měřítku,
např. na evropskou EGII (European
Geographical Information Infrastructure) nebo světovou GSDI (Global
Spatial Data Infrastructure).
Ve
významných dokumentech z poslední doby - z oblasti veřejné správy
i z profesní sféry - je vyjádřena nutnost formulovat strategii vytváření
geoinformační infrastruktury v podmínkách České republiky a určit
cíle a projekty, které vedou k její realizaci. Specifikace
programu Národní geoinformační infrastruktury České republiky (NGII)
je součástí cílů uvedených v dokumentech Státní informační
politika, Koncepce budování informačních systémů veřejné správy a
Akční plán realizace státní informační politiky.
Hlavními nositeli aktivit jsou v tomto případě Rada vlády ČR pro státní
informační politiku, Úřad pro veřejné informační systémy, Český
úřad zeměměřický a katastrální a Ministerstvo vnitra. V souladu s
dokumentem Státní informační politika (Příloha II - Předpoklady
realizace SIP) patří vymezení a rozvoj NGII mezi programové záměry
České asociace pro geoinformace (CAGI).
Nejvýznamnější
platformou pro
specifikaci programu
rozvoje NGII se stalo
sdružení Nemoforum, na jehož aktivitách se společně podílejí výše
uvedené a další subjekty veřejné správy i orgány profesní samosprávy
a vysoké školy. Vzhledem ke složení Nemofora lze předpokládat, že
toto sdružení se podstatnou měrou zapojí do koordinace vytváření národní
geoinformační infrastruktury a stane se i dalším hodnotitelem plnění
programu rozvoje NGII.
V České
republice je již funkční řada důležitých prvků NGII, zatím však
bez potřebné koordinace, komplexnosti a jednotného koncepčního zázemí
ve formě programu rozvoje NGII. Současné prostředí NGII vytvářejí
samostatně rozvíjené aktivity v působnosti jednotlivých orgánů
veřejné správy a dalších subjektů (uvedeny v závorkách v abecedním
pořadí), jejichž výstupy reprezentují především:
-
prostorový
referenční rámec geodetických bodů (ČÚZK),
-
státní
mapové dílo v analogové a digitální formě (ČÚZK, MO),
-
rezortní
tématické mapy (MD, MMR, MZe, MŽP),
-
Základní
báze geografických dat (ČÚZK),
-
základní
registry informačních systémů veřejné správy (ÚVIS a příslušné
ústřední orgány nesoucí
gesci za jednotlivé registry),
-
celoplošná
přenosová síť Informačního systému katastru nemovitostí (ČÚZK),
-
nové
studijní předměty z oblasti geomatiky a geoinformatiky ve studijních
programech vysokých škol (MŠMT a příslušné vysoké školy),
-
vzdělávací
program pro zajištění relevantní odborné způsobilosti pracovníků
veřejné správy zahrnující oblast geoinformací (CAGI, MV),
-
metainformační
systémy o zdrojích geoinformací (CAGI, MZe, MŽP, ÚVIS),
-
standardizace
v oblasti geoinformací (CAGI, Český normalizační institut-ČSNI,
ĆÚZK, ÚVIS),
-
stabilizovaný
rámec pravidelně pořádaných odborných akcí (národní a mezinárodní
konference, semináře, veletrhy a výstavy).
Potřebný rámec pro rozvoj NGII vytváří
informační infrastruktura, a to zejména:
-
existencí
obecně závazných předpisů upravujících: ochranu osobních údajů,
svobodný přístup k informacím, ochranu utajovaných skutečností,
elektronický podpis, autorská práva, provoz informačních systémů
veřejné správy,
-
všeobecnou
dostupností informačních a komunikačních technologií, včetně
technologií geoinformačních.
II Základní pojetí NGII
Národní geoinformační
infrastrukturu České republiky lze popsat jako soubor vzájemně provázaných
podmínek, které v prostředí ČR umožňují zajistit a zpřístupnit
co největšímu okruhu uživatelů širokou škálu geoinformací uživatelsky
vhodnou formou při plném využití potenciálu moderních (geo)informačních
a komunikačních technologií. Tento soubor podmínek lze rozčlenit do následujících
hlavních okruhů NGII:
-
existence Programu
rozvoje NGII a jeho všeobecné přijetí orgány veřejné správy a
profesní samosprávy,
-
vytváření NGII ve vazbě na související
evropské a světové iniciativy,
-
koordinace a
spolupráce subjektů působících v oblasti geomatiky a
geoinformatiky,
-
technické podmínky pro zpracovávání a zpřístupňování
geodat a geoinformací,
-
organizační, legislativní, finanční a další
podmínky pro dostupnost geodat a geoinformací,
-
základní datové fondy (datové báze) geodat,
-
informovanost o dostupných datových fondech
geodat, jejich zdrojových místech a podmínkách dostupnosti,
-
standardní přenosové formáty geodat a jejich
souborů, standardní popis datových fondů, terminologie v oblasti
geomatiky a geoinformatiky,
-
kvalifikace odborných pracovníků z oblasti
geomatiky a geoinformatiky,
-
znalostní úroveň uživatelů z široké veřejnosti
umožňující využití nových možností a dostupnosti geodat a
geoinformací.
Pro
jednotlivé hlavní okruhy jsou dále specifikovány cíle, kterých je
potřebné dosáhnout, a projekty nebo opatření, která vedou k jejich
zabezpečení. V navrhované gesci jsou instituce uvedeny v abecedním pořadí.
III
Hlavní okruhy NGII
1
Existence Programu rozvoje NGII a jeho všeobecné přijetí orgány
veřejné správy a profesní samosprávy
Stav: Program vytváření Národní geoinformační infrastruktury, který by
systémově vymezoval její základní prvky v podmínkách ČR a
specifikoval hlavní cíle NGII i nástroje k jejich realizaci, dosud v České
republice neexistuje. Formulace programu a jeho přijetí, a to jak orgány
veřejné správy, tak orgány profesní samosprávy, akademickou sférou
i soukromým sektorem, jsou však pro podporu rozvoje v oblasti
geomatiky a geoinformatiky nezbytné. Za spolupráce odborníků z
institucí sdružených v Nemoforu byl proto návrh Programu rozvoje NGII
připraven a je předkládán k diskusi a všeobecnému přijetí.
Cíl: Přijmout Program rozvoje NGII na úrovni Rady vlády pro státní
informační politiku jako nezbytnou součást a podmínku realizace Státní
informační politiky a připravit podmínky pro jeho realizaci.
Opatření 1.1:
Předložit ke schválení Program rozvoje NGII Radě vlády pro státní
informační politiku. Navrhovaná gesce:
Nemoforum spolu s ČÚZK, ÚVIS.
Opatření 1.2:
Rozhodnout o postupném začlenění projektů Programu rozvoje NGII do Akčního
plánu realizace státní informační politiky. Navrhovaná
gesce: Rada vlády pro SIP spolu s ČÚZK, MO, MV, ÚVIS.
2
Vytváření NGII ve vazbě na související evropské a světové
iniciativy
Stav: Nutnost respektovat mezinárodní návaznosti na geoinformační
aktivity, věcná řešení a datové zdroje je zřejmá z uzemní
kontinuity a přírodních podmínek překračujících státní hranice.
Vazby na evropské a světové iniciativy v oblasti geoinformačních
infrastruktur jsou rovněž důležité jak
z hlediska využívání zahraničních zkušeností, tak pro
prezentaci domácích přístupů a výsledků na mezinárodním fóru. Řada
našich odborníků, institucí i odborných organizací z oblasti
geoinformací navázala a dále rozvíjí kontakty se zahraničím. Vzájemná
informovanost o těchto aktivitách je však nedostatečná a chybí potřebná
koordinace podporující cílenou a systematickou prezentaci dosavadních
úspěchů a aktivní zapojení České republiky do mezinárodních
projektů. Je třeba zpřístupňovat a rozšiřovat informace o zahraničních
přístupech a strategiích i o zahraničních ohlasech na domácí výsledky
a hledat možnosti k posílení účasti České republiky v nadnárodních
geoinformačních iniciativách.
Cíl: Koordinovaně rozvíjet mezinárodní kontakty v oblasti
geoinformací, podporovat zejména zapojení institucí, zastřešujících
organizací a firem ČR v mezinárodních projektech a programech.
Systematicky prezentovat dosažené výsledky a úspěchy v zahraničí,
aktivně zprostředkovávat zahraniční zkušenosti a využívat jich.
Opatření 2.1:
Využít struktur sdružení Nemoforum (pracovní
skupina č.1 - Národní geoinformační infrastruktura) ke zlepšení
koordinace mezinárodních kontaktů v oblasti geoinformací a ke zvýšení
informovanosti o zahraničních i domácích projektech, trendech a
iniciativách. Navrhovaná gesce:
Nemoforum.
3
Koordinace a spolupráce subjektů působících v oblasti
geomatiky a geoinformatiky
Stav: Od roku 1999 existuje a rozvíjí své aktivity sdružení Nemoforum.
Nemoforum sdružuje na smluvním základě subjekty veřejné správy a
profesní samosprávy (svazy, komory) zastupující soukromý sektor, další
odborné asociace a vysoké školy. Základní oblast spolupráce
sledovanou sdružením Nemoforum představuje tématika nemovitostí, trhu
s nemovitostmi a informací o nemovitostech a území. Jedním ze současných
programových cílů Nemofora je rovněž příprava dokumentu k rozvoji
NGII. Sdružení Nemoforum předpokládá výhledově zahrnutí širších
aspektů geomatiky a geoinformatiky do své činnosti. Tato platforma je
plně adekvátní potřebě dosáhnout úzké spolupráce a koordinovaného
postupu veřejné sféry se sférou soukromou. Významnou doplňující
skutečností je, že člen sdružení Nemoforum Česká asociace pro
geoinformace sdružuje řadu subjektů z předmětné oblasti a sama přispívá
ke koordinaci a vzájemné spolupráci v oblasti soukromého sektoru,
vysokých škol a pracovníků veřejné správy jako jednotlivých odborníků.
Sdružení Nemoforum je tak v současnosti významnou skupinou odborníků,
teoretiků, praktiků, řešitelů i uživatelů k vytvoření koncepčních
řešení či projekčních zadání pro oblast geoinformačních systémů.
Cíl: Pokračovat v zahájené spolupráci veřejné správy, vysokých
škol a soukromého sektoru v rámci
sdružení Nemoforum a rozvinout činnost této platformy i do
oblasti geomatiky a geoinformatiky.
Opatření 3.1:
Zaměřit činnost sdružení Nemoforum na hodnocení
plnění Programu NGII a rozvoj vzájemné spolupráce orgánů veřejné
správy, vysokých škol a orgánů profesní samosprávy. Navrhovaná
gesce: Nemoforum.
Opatření 3.2:
Pověřit sdružení Nemoforum ke zpracování průběžného hodnocení
plnění Programu rozvoje NGII a jeho jednotlivých projektů obsažených
v Akčním plánu a k předložení tohoto hodnocení vždy v souladu s
potřebou hodnocení projektů Akčního plánu. Navrhovaná
gesce: Rada vlády pro SIP spolu s ÚVIS.
4
Technické podmínky pro zpracovávání a zpřístupňování
geodat a geoinformací
Stav: V současnosti je v ČR dostupná široká škála
ve světě užívaných geoinformačních technologií, včetně špičkových.
Existuje i široký sortiment technologií českého původu, které
situaci významně pozitivně ovlivňují. Komunikační infrastruktura a
s ní spojené technologie, včetně prostředí Internetu, jsou
postupně stále více rozvíjeny a využívány. Hlavní problémové
okruhy této oblasti jsou řešeny v rámci Akčního plánu
realizace státní informační politiky. V rámci NGII je třeba zajistit
technické podmínky pro plné využití a rozvíjení práce s prostorovými
daty zejména v oblasti veřejné správy a ve sféře školství.
Cíl: Zajištění odpovídajících technických podmínek pro práci
s geoinformacemi zejména ve veřejné správě a školství, s uvážením
potřeb vztahujících se k využití geodat a geoinformací: (i) pro výkon
veřejné správy, (ii) pro veřejné informační služby, (iii) pro vzdělávání.
Projekt 4.1: Zpracovat
Koncepci rozvoje využití geodat a geoinformací ve veřejné správě a
školství. Navrhovaná gesce: MŠMT, MV, ÚVIS ve spolupráci s CAGI.
5
Organizační, legislativní, finanční a další podmínky pro
dostupnost geodat
a geoinformací
Stav: Geodata a
geoinformace jsou dostupné a zpřístupňované podle rozhodnutí
subjektu, který je vede a poskytuje. Podstatná část celkového objemu
geodat je soustředěna ve veřejné správě, proto je tato problematika
zvláště významná právě ve vztahu ke zdrojům dat a informací z veřejné
správy. Je významná také z hlediska dodržování zákonů o
svobodném přístupu k informacím a o ochraně osobních údajů. Z
těchto zákonů vyplývají
některé protisměrně působící tendence, které nepřispívají k potřebnému
vyjasnění řady otázek a problémových okruhů, např.: pojem
„vlastnictví" či „správy" geodat a geoinformací, data
„veřejné správy jako celku" versus data „jednotlivých orgánů".
Důsledkem je nejasný a nejednotný přístup orgánů státní správy a orgánů
územní samosprávy k otázkám oprávněnosti uplatňování autorských
práv ve veřejné správě, oprávněnosti a výše zpoplatňování předávaných
geodat a geoinformací, volného přístupu k datům. Související
otázkou je problematika způsobu a podmínek poskytování geodat a
geoinformací na podporu podnikatelské sféry, rozvoje zaměstnanosti či
všeobecné vzdělanosti atd.
Všeobecným problémem jsou některé právní aspekty zodpovědnosti
za kvalitu a věcnou správnost dat a důsledky plynoucí z jejich
použití, stejně jako uplatňování autorských práv k datovým bázím
geodat, mapovým výstupům, které z nich byly odvozeny, digitálním
formám map, šíření dat a produktů třetími osobami apod.
Cíl: Zajištění podmínek pro poskytování a sdílení geodat a
geoinformací, zejména z oblasti veřejného sektoru, včetně obecných
podmínek obchodních a autorskoprávních.
Projekt 5.1: Vytvoření
metodického pokynu (souboru pravidel) pro dostupnost a obchodování s
geodaty a geoinformacemi. Navrhovaná
gesce: CAGI spolu s ČÚZK, MF, MK, ÚVIS.
Opatření 5.2: Vyhlásit
pravidla pro dostupnost a obchodování s geodaty a geoinformacemi pro orgány
veřejné správy v návaznosti na jejich přípravu (projekt 5.1). Navrhovaná
gesce: Rada vlády pro SIP spolu s MF, ÚVIS.
Projekt 5.3: Zpracování
požadavků na autorský zákon, které by respektovaly potřeby v oblasti
geodat a geoinformací, a jejich příprava pro novelu autorského zákona.
Navrhovaná gesce: CAGI spolu s ČÚZK,
MK, Nemoforum, ÚVIS.
6
Základní datové fondy (datové báze) geodat
Stav:
Datové fondy jsou jednou ze základních součástí
NGII. Významná jsou zejména geodata, která mají integrační
charakter a tvoří společný základní obsah většiny tematických či
aplikačních datových bází využívaných v prostorově
orientovaných rozhodovacích procesech veřejné správy i v oblastech
mimo veřejnou správu. Na existenci a dostupnosti těchto základních
datových fondů a jejich kvalitě bude závislá efektivnost vzniku a využitelnost
ostatních datových souborů. V druhé polovině 90. let se
rozvinuly aktivity směřující k založení zdrojů základních
geodat a geoinformačních podkladů celostátního významu (např. v resortu
ČÚZK, MMR, MŽP a dalších), které svými parametry odpovídají
obdobným datovým fondům v evropských státech s již rozvíjenou
geoinformační infrastrukturou. Zahájené projekty by se měly stát výchozí
platformou pro vytvoření základních datových fondů a s přihlédnutím
k potřebám uživatelů by
měly být postupně dále doplňovány. Nezbytnou součástí
institucionalizace a perspektivní existence vybraného fondu jako základního
datového fondu NGII je zajištění jeho průběžné aktualizace a důsledné
zohlednění platných standardů.
Cíl:
Specifikovat soustavu základních datových fondů
geodat. Zajistit jejich potřebnou institucionalizaci a vytvoření
specifických podmínek pro jejich vedení a zpřístupnění.
Opatření
6.1: Vymezit základní datové fondy geodat a zpracovat analýzu jejich
současného stavu. Navrhovaná
gesce: ČÚZK, Nemoforum, ÚVIS.
Projekt
6.2: Základní báze geografických dat ZABAGED (projekt je již zařazen
do Akčního plánu realizace SIP). Gesce: ČÚZK.
Projekt
6.3: Ortofotografické zobrazení území ČR (projekt je již zařazen do Akčního plánu
realizace SIP). Gesce: ČÚZK, MO, MZe.
Projekt
6.4: Digitální katastrální mapa (projekt
je již zařazen do Akčního plánu realizace SIP). Gesce: ČÚZK.
Projekt
6.5: Základní registr prostorové identifikace a nemovitostí (projekt je již zařazen do Akčního plánu
realizace SIP). Gesce: ČÚZK.
7
Informovanost o dostupných datových fondech geodat, jejich
zdrojových místech a podmínkách dostupnosti
Stav: V současnosti chybí nástroj, který by umožňoval rychle a
jednoznačně zjistit, která geodata existují, u koho a za jakých podmínek
jsou k dispozici. Česká asociace pro geoinformace pro tyto účely vytváří
Metainformační systém o datových sadách geodat MIDAS. Tento
metainformační systém slouží též potřebám informačních systémů
veřejné správy, a to i v oblasti dat, která nemají prostorovou
povahu (gesce ÚVIS). Některé orgány veřejné správy budují vlastní
metainformační systémy i na úrovni položkové skladby pro resortní
účely, často též pro širší veřejnou informovanost (MŽP, MZe a
další). Vývoj se postupně daří koordinovat.
Cíl: Podporovat zprovoznění Metainformačního systému o datových sadách
geodat MIDAS, zejména zajistit jeho úplné a kvalitní datové naplnění.
Zajistit jeho propojení s metainformačními systémy účelově
orientovanými nebo na nižší rozlišovací úrovni. Přitom respektovat
potřeby a povinnosti připravovaného metainformačního systému ISVS.
Projekt 7.1: Provoz a
rozvoj Metainformačního systému o zdrojích geodat MIDAS jako
podprojektu metainformačního
systému ISVS. Navrhovaná gesce: CAGI,
ÚVIS.
8
Standardní přenosové formáty geodat a jejich souborů,
standardní popis datových fondů, terminologie v oblasti geomatiky
a geoinformatiky
Stav: Existují standardizované přenosové formáty Digitální
katastrální mapy, Digitální technické mapy města a digitální formy
územně plánovací dokumentace (standardy ČÚZK, ÚVIS a CAGI), některé
další aplikační standardy jsou rozpracované. Současné datové fondy
geodat standardně popsány nejsou. Na úrovni metadat o sadách geodat
existuje standard ISVS a CAGI pro přenosový formát metadat, který de
facto základní, ale ne úplný popis obsahuje. Ani u existujících
standardů není zajištěn jednotný přístup k pojetí a formulaci
přenosového formátu, vazba na evropské a světové normy apod. Širší
rámec vytváří nová česká státní norma (ČSN) pro přenos geodat,
která je součástí norem z oblasti geoinformací, vzniklých převodem
evropských norem. Jejich aplikace nebyla však zatím uplatněna. Je potřebné,
aby obdobné aplikační standardy existovaly i pro celou řadu dalších
datových zdrojů geodat a aby byly konzistentní s uvedenou
soustavou norem ČSN a šířeji s evropskými a světovými normami,
které jsou v této oblasti ve vývoji. Retardující okolností je neustálenost
české terminologie v oblasti geomatiky a geoinformatiky. Existuje několik
výkladových terminologických slovníků, které nejsou navzájem
konzistentní.
Cíl: Standardizovat (ať již na úrovni ČSN nebo standardů ISVS
nebo standardů České asociace pro geoinformace) další obecné a
aplikační formáty pro přenos a popis datových sad geodat. Zajistit návaznost
na evropské a světové normalizační aktivity. Vydat aktuální výkladový
terminologický slovník z oblasti geomatiky a geoinformatiky.
Projekt 8.1: Vymezení
soustavy standardů pro přenos geodat.
Navrhovaná gesce: CAGI, ČÚZK spolu s ČSNI, MO, ÚVIS, případně dalšími
ústředními orgány).
Projekt 8.2: Příprava
dalších přenosových formátů na podkladě vymezení soustavy standardů.
Navrhovaná gesce: podle navržené příslušnosti.
Projekt 8.3: Vydání
výkladového terminologického slovníku z oblasti geomatiky a
geoinformatiky. Navrhovaná gesce: CAGI,
ČSNI, ČÚZK
9
Kvalifikace odborných pracovníků v oblasti geomatiky a
geoinformatiky
Stav:
V souvislosti s rozvojem technologií a metod pro pořizování,
zpracování a rozšiřování geodat a geoinformací jsou všechny
vzdělávací instituce vystaveny rostoucímu tlaku na modernizaci výuky.
Na vysokých školách, jejichž úroveň je pro zajištění kvalifikace
odborníků rozhodující, byly v posledních letech zavedeny některé
nové studijní předměty zaměřené na geomatiku resp. geoinformatiku.
Také v souvisejících tradičních oborech je patrný postupný
posun směrem k disciplínám umožňujícím
kvalifikované využívání potenciálu geoinformací a s nimi
spojených technologií. Zároveň je však třeba zajistit technologické
zázemí pro inovaci studijních programů i podmínky k získávání
odborníků-pedagogů pro modernizovanou výuku.
Rozšiřují se možnosti spolupráce se zahraničními
univerzitami (pro studenty i pedagogy). Mezinárodní programy distančního
vzdělávání i vznik evropského standardu pro odbornou způsobilost v oblasti
geoinformací vytvářejí předpoklady pro zvyšování odborné úrovně
v předmětných oborech v souladu s evropskými a světovými
trendy.
Pro
další kvalifikační růst odborných pracovníků působících v
oblasti geoinformací, geomatiky a geoinformatiky je nezbytná podpora zavádění
distanční formy studia a kurzů celoživotního vzdělávání. Právě
tyto formy vzdělávání mohou zohlednit interdisciplinární charakter těchto
oborů i měnící se požadavky praxe.
Cíl: Podporovat zvyšování odborné úrovně výuky v předmětných
oborech v souladu s prudkým rozvojem technologií i měnícími se požadavky
praxe při zohlednění světových a evropských trendů.
Opatření 9.1: Připravit doporučení k obsahu a inovaci vysokoškolských
studijních programů z oblasti geomatiky a geoinformatiky s uvážením
interdisciplinárního charakteru těchto oborů. Navrhovaná gesce:
CAGI
spolu s příslušnými vysokými školami.
10 Znalostní
úroveň uživatelů z široké veřejnosti umožňující využití
nových možností a dostupnosti geodat a geoinformací
Stav: S
rozvojem technologií přibývá účinných nástrojů, které v dosud
nebývalé míře umožňují mezioborový přístup ke všem procesům
spojeným s geodaty a geoinformacemi. Tento potenciál ale není dostatečně
využíván. Souvisí to s relativně malým počtem odborníků, kteří
jsou schopni aplikační úlohy formulovat, technicky realizovat a dovést
k praktickému využití. Práce s geodaty a geoinformacemi tedy
není (snad s výjimkou pořizování vstupních dat) prací specialistů,
ale vyžaduje spolupráci týmovou. Pro praktickou využitelnost geodat a
geoinformací je proto nezbytná informovanost specialistů o požadavcích,
potřebách a limitech existujících i potenciálních uživatelů. Na
druhé straně je potřebné zvyšovat obecné povědomí o možnostech
geoinformací a souvisejících nástrojů v řadách veřejnosti.
Příznivou
odezvu nacházejí popularizační akce, jejichž cílem je posílit
mezioborovou spolupráci a praktické využití geoinformací (soutěž
GEOaplikace roku, Program vzdělávání pracovníků veřejné správy
pro práci s geoinformacemi; mezinárodní školní mezioborový
projekt GLOBE - Global Learning and Observation to Benefit the Environment). Jejich
realizace je však v současnosti závislá ve značné míře na
dobrovolné pomoci a aktivitách nevládních neziskových organizací.
Jedním z důvodů je obtížné zařazení mezioborových akcí a
programů do působností vymezených státním institucím kompetenčním
zákonem.
Cíl:
Iniciovat a podporovat zvyšování znalostní úrovně uživatelů z široké
veřejnosti potřebné k využití nových možností a dostupnosti geodat
a geoinformací. Diferencovat přitom přístup k několika cílovým
skupinám:
(i)
potenciální odborní uživatelé, např. veřejná správa, územní
plánování a prostorový rozvoj obecně, dopravní plánování – osvětové
akce a vzdělávací programy v rámci celoživotního vzdělávání;
(ii)
školní mládež - vzdělávání pedagogů a školní projekty
pro mládež;
(iii)
široká veřejnost – popularizační publikace, TV programy,
video pro školy atp.
Projekt
10.1: Program vzdělávání pracovníků veřejné správy pro práci s geoinformacemi.
Navrhovaná gesce: CAGI spolu s MV.
Projekt
10.2: Projekt GLOBE na českých základních a středních školách. Navrhovaná
gesce: Sdružení TEREZA spolu s CAGI, MŠMT, MŽP.
Projekt
10.3: Naučně-vzdělávací pořady a další publicita významu práce
s geoinformacemi. Navrhovaná gesce: CAGI spolu se Sdružením
TEREZA, MŠMT, MŽP.
|