GIS OSTRAVA 2008

VŠB - TU OSTRAVA, 27. - 30. 1. 2008

Abstract of paper No. 50
Title: CHYBY V MAPOVÝCH VÝSTUPECH OVLIVŇUJÍCÍ ČTENÍ, INTERPRETACI ZNÁZORNĚNÝCH JEVŮ A NÁSLEDNĚ ROZHODOVACÍ PROCES
ERRORS IN MAPS OUTCOMES AFFECTING THE READING, INTERPRETATION OF THE ILLUSTRATED FEATURES AND CONSEQUENTLY A DECISION PROCESS
Author(s): Kaňok, J.
Text:

Stále častěji se do tvorby mapových výstupů zapojují nekartografové. Jsou to většinou specialisté, odborníci jiných vědních disciplín, kteří se zatím nestačili seznámit s principy, zásadami a pravidly tvorby grafických a mapových výstupů. Tvorba grafických a mapových výstupů patří do oboru tematické kartografie. Tento příspěvek chce upozornit na nejčastější, na chybné a problematické grafické a mapové výstupy. Jsou to takové výstupy, které umožňují nejen nesprávné čtení, ale i chybnou interpretaci znázorňovaných jevů. Pokud jsou znázorňované jevy špatně interpretovány, dochází následně k chybám v rozhodovacím procesu. V prvé části jde o úzký vztah mezi druhy zpracovávaných dat a výběrem mapové metody. Už na tomto místě lze zabránit některým dalším chybám. Pro kvalitativní data se používají jiné mapové metody než pro data kvantitativní. Všechny metody nelze samozřejmě ukázat, proto jde jen o výběr těch mapových metod, ve kterých se nejvíce chybuje. Další dosti četnou skupinou chyb je tvorba stupnic. Podle toho jaký datový soubor zpracováváme, používáme patřičný druh stupnice. Rozhodující pro určení druhu stupnice je pak nejen vybraná mapová metoda, ale především frekvenční graf zpracovávaných dat. Na příkladech jsou ukázaná úskalí výběru správného výběru stupnice. Nejde jen o vyhodnocení frekvenčního grafu dat zpracovávaného výběrového souboru (normální rozdělení, U-rozdělení, Pearsonova křivka III. typu, vícevrcholové rozdělení četnosti), ale o následnou volbu šířky intervalů. Ve třetí části příspěvku se předkládají příklady, kdy může dojít ke špatné interpretaci znázorňovaných jevů. Jde o chybné užití kartografického zobrazení, chybné užití jednotkové úsečky při konstrukci grafu, chybné čtení některých diagramů, chybné užití mapové metody, chybné tvorby stupnice. Bohužel musím konstatovat, že nelze autorovi dokázat, zda chyba byla záměrná, účelová ("politická", "novinářská", "aby to vhodně vyšlo"), nebo z nedbalosti, nebo z neznalosti problematiky! Krátce je nutno také upozornit na nevhodné a zcela chybné užívání termínů pro grafické a mapové metody. Autoři často odborné termíny "ke svým produktům" přiřazují tak, že k nim evidentně nepatří (graf, diagram, "koláčový graf", kartogram, pseudokartogram, kartodiagram apod.). Závěrečné doporučení autorům mapových výstupů:
- aby se seznámili s principy, zásadami, pravidly tematické kartografie,
- aby dbali základní myšlenky při tvorbě grafických a mapových výstupů (účel a funkce mapy ; pojmy, které spolu úzce souvisí).
(Účel): kdo bude potencionálním uživatelem mapového výstupu, komu bude sloužit, k čemu ji bude uživatel potřebovat (např. účel: pracovní, experimentální).
(Funkce): (např. informační, orientační, klasifikační, rozhodovací).
- aby si také uvědomili, že funkce mapy rozhoduje při výběru mapových stylistických prostředků.
Příspěvek je součástí výstupů projektů GA ČR 205/06/0965 "Vizualizace, interpretace a percepce prostorových informací v tematických mapách".

Non-cartographers are more and more involved in a map formation. They are mostly specialists of other scientific disciplines. They have not managed yet to get acquinted with the principles and rules of the formation of graphic and map outcomes. The formation of graphic and map outcomes belong to thematic cartography. The most frequent incorrect and problematic graphic and map outcomes will be pointed out in this article. They are such outcomes that enable not only incorrect reading but also incorrect interpretation of the illustrated features. If the illustrated features are interpreted incorrectly, the errors occur in the decision process. The first part deals with the relation between the processed data and the choice of a map method. The mistakes may be prevented already here. Different map methods are used for qualitative data and for quantitative data. It is not possible to show all the methods, so only the methods where the most mistakes occur are shown. The second part of the article gives examples of situations where an incorrect interpretation of the illustrated features may happen. It is an incorrect use of cartographic illustration, incorrect use of unity vector when making a graph, incorrect reading of some diagrams, incorrect use of a map method, incorrect scale formation. I shortly draw attention to inappropriate and totally incorrect use of terms for graphic and map methods.
A final recommodation to authors of map outcomes
- to get acquinted with the principles and rules of thematic cartography
- to respect the basic ideas when forming graphic and map outcomes (aim and function of the map) aim – who will be the potential user of the map outcome, for what purposes the user will use it (eg. occupational, experimental) function- eg. information, orientation, clasification, determination
- to realise that the map function is important for the choice of map stylistic means
The article is a part of the project GA ČR 205/06/0965 „Visualization, interpretation, perception of space information in thematic maps.
Keywords: map methods, mistakes in the map method choice, terminology


Return to List of papers