Text:
| Kurs vyhledávání znalostí v prostorových datech je vyučován na přírodovědecké fakultě MU od roku 2005. Obsahuje základy metod strojového
učení a dolování znalostí (data mining) a přehled jejich použití pro dolování v datech se známou strukturou jako je text, hypertext, proud dat a relačně objektová data. Velká pozornost je věnována metodám učení v predikátové logice - induktivnímu logickému programování - proto, že tyto metody jsou pro data složité struktury mnohem vhodnější.
Druhá část se týka dolování v časově-prostorových datech obecně a poté se soustředí na data geografická. Teoretická část uvádí příklad logiky pro popis prostorových a časově prostorových dat. Je uveden specializační operátor pro tuto logiku. Jsou uvedeny metody pro dolování v rastrových a pro dolování ve vektorových datech. Závěrečný oddíl podává přehled existujících nástrojů pro dolování v datech s prostorovou a prostorově časovou složkou.
Výrazně rošířenou je část týkající se vizualizace. Jde jednak o vizualizaci v kontextu dolování z geografických dat, jednak o využití výstupu vizualizačních nástrojů pro dolování nebo spolupráci vizualizačních a dolovacích algoritmů. Součástí přednášky je i e-learningový kurs systému CommonGIS. Závěr této části obsahuje přehled základů adaptivní geovizualizace a uvádí metody strojového učení v adaptivní geovizualizaci používané nebo použitelné.
Poslední oddíl se soustředí na použití data mining při krizovém řízením, především při živelných katastrofách. Jsou popsány metody pro analýzu dat o povodních, a to jak klasických kvantitativních (časové řady průtoku, výšky hladiny a srážek) tak textových. Je pojednáno i o možnostech, metodách a výsledcích převodu textových dat do dat relačních (extrakce informace z textu).
Od jarního semestru 2008 bude mít tato přednáška novou formu. Bude ve velké míře využívat technologií pro podporu výuky (e-learning), které jsou součástí informačního systému Masarykovy univerzity.
Tento příspěvek se po stručném přehledu obsahu kursu zaměří právě na použití těchto nástrojů, především interaktivní osnovy a animací. Pro studenty geografie, jímž je kurs určen, bývají nejtěžší metody strojového učení, především učení v predikátové logice. Popíšeme metody vizualizace a animace v této partii použité.
|